torsdag 17 maj 2018

Radikal nedgång för radioreklam i Norge drabbar Bauer och MTG

Övergången till DAB bedöms vara orsaken. 
Samtidigt är det uppåt för lokalradio på FM.
Mediebyråernas investeringar i radioreklam visar att de två kommersiella nätverken Radio Norge och P4 backar på fyra månader från 144,5 miljoner norska kronor till en omsättning på 133,2 miljoner. Det er ikke like positivt for radio som stadig gjør det dårligere en i 2017. Per april går de tilbake 7,8 prosent, säger vd:n i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen till Kampanje. Ser en på april isolert er utviklingen enda verre. Da stuper mediebyråene radioinvesteringene med hele 17 prosent.


Det är en svår marknad för radio per dag, inte minst på grund av övergången till DAB. Det finns färre som lyssnar på DAB-radio och räckvidden minskar, säger Jarle Thalberg, försäljningschef, MediaManager GroupM. Övergången från FM till DAB drabbar nämligen P4 och Radio Norges huvudradiokanaler genom att många lyssnar på fler och mindre kanaler.  Det är oroväckande är det annonsörerna tycks ha tappat lusten för radio, säger Thalberg.

Läs mer i Kampanje

I detta sammanhang har inte lokalradions reklamförsäljning redovisats. Men det kommer fortsatta rapporter om kraftigt ökat lyssnade och även ökande reklamintäkter för den lokala stationerna. som till vidare fortsätter på FM. Exempelvis har ett av de större lokalradionätverken med nio stationer - Jærradiogruppen - har haft en 35-procentig ökning under årets första kvartal.  Det handlar om såväl lokal reklam som reklam via mediebyråer. Radio Metros stationer rapporteras har fördubblat sin reklamförsäljning.

Lokalradion fortsätter också att byggas ut i områden utanför de största städerna där det fortfarande är tillåtet att sända på FM. I veckan fick Radio Metro en lokalradiokoncession för Osterøy, Masfjorden, Lindås, Modalen, Meland, Austreim, Radøy, Fedje och Vaksdal i Hordalands fylke (norr om Bergen). Koncessionen fick man efter lottdragning hos Medietilsynet eftersom det var två sökande. 

Den nu pågående strejken hos NRK kan komma att gynna lokalradion mer än de två kommersiella nätverkens DAB-kanaler. Detta beror främst på att NRK nu sänder mer musik i brist på publicistiskt innehåll.  Lokalradions regionala och lokala identitet och förankring blir här till fördel framför de nationella reklamkanalernas spellistor.


Lokalradion i Norge ägs och drivs helt av norska intressen medan den nationella kommersiella radion ägs av utländska bolag; tyska Bauer och svenska MTG.

Läs även
Lokalradio like stor som NRK i Telemark (lokalradio.no)

Stödet för FM-radion fortsätter öka i Norge