torsdag 17 maj 2018

Danska museer vill driva de nya radio- och tv-kanalerna

Medieavgiften ska finansiera alternativ till Danmarks Radio
Om regeringens förslag i kommande medieavtal att en helt ny radiostation och en TV-kanal med fokus på kultur, klassisk musik och folkbildning realiseras, säger de 15 fackmuseer sig redo att kasta sig in i kommersiell produktion, skriver Politiken. Foreningen af Specialmuseer anser att det är ett självklart att kunna leverera en kombination av allmän utbildning och kultur, som regeringen förslår.    (foto: Amanda Hestehave)


Vi opfatter os som public service-leverandører i alle mulige sammenhænge, og derfor vil vi være i ansøgerbunken både til den nye radiokanal og den nye tv-kanal og også til midler fra den nye, store public service-pulje, säger Jane Sandberg, direktör för Enigma – Museum for Post, Tele og Kommunikation i Köpenhamn, til Politiken.

Anslaget från mediefonden (som också finansierar Danmarks Radio) blir för den nya TV-kanalen DKK 50 miljoner per år, medan den nya radiokanalen kommer att få 30 miljoner.

Enligt Jane Sandberg producerar museer redan både podcasts, tv-spots till Youtube etc, liksom att museets personal ofta förekommer som experter i media.  Museerna undersöker nu möjligheten att inrätta ett produktionsbolag, i avsikt att att ansöka medel ur den nya public servicefonden när den inrättas.

Kulturminister Mette Bock (Venstre) har nyligen lagt ett förslag i Folketinget till ett medieavtal som bl.a. innebär 20% nedskärning av DR:s budget liksom mindre stöd till den fristående nyhetskanalen Radio 24syv.


Läs mer

Museerne vil gerne bryde radiotavsheden (av Jane Sandberg ENIGMA)
 

Läs även
DR som mastodont ohälsosam för mediemarknaden
Danska regeringen föreslår stora förändringar av public service