Ledande medieexpert dömer ut satsningen
Hundratusentals DAB-radiomottagare behöver bytas ut när Danmark i höst går över till den modernare versionen DAB+. PR-byrån Primetime har nu fått mediemyndigheten Slots- og Kulturstyrelsens uppdrag att från sommaren 2017 t.o.m. 2019 stå för offentliga informationsinsatser om digital marksänd radio. För detta får Primetime DKK 9,8 miljoner (SEK 13 miljoner). Från oktober kommer kommer man enbart att sända i DAB+ format istället för det ursprungliga DAB-formatet.
Byrån ska också propagera för ökad "digital radiolyssning" via DAB+. Måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er for længst blevet erstattet af digital radio. Nu lytter vi også til radio via internettet og på mobiltelefonen. Overgangen til digital radio åbner helt nye muligheder og måder, vi lytter til radio på, säger kulturminister Mette Bock.
Informationskampanjen är en del av ett tilläggsavtal till medieavtalet för 2015-2018, som undertecknades i april 2016. Avtalet innebär att man beslutar om stängning av FM-radio efter två år när 50 procent av radiolyssnandet blivit "digitalt". Eftersom släckningsvillkoret 50 % även gäller bilarna så ska byrån förbättra kunskapen om hur man tar emot digitalradio i bilar.
Pressmeddelandet från Slots- og Kulturstyrelsen
Den statliga satsningen kritiseras starkt av en av Danmarks ledande medieexperter Carsten Corneliussen: Alligevel handler kampagnen om DAB og et nu 10 år gammelt teknologisk formatskifte til DAB+ [2007], som kan give flere digitale broadcastede radiokanaler. Men handler det også om promovering af de mulige nye radiokanaler – og vil ministeren virkelig bruge stats- og licenspenge på at reklamere for elektronikbranchens salg af DAB+ radioapparater? Eller vil kulturministeriet bruge penge på, at promovere den nye kommercielle gatekeeper, som for nylig har fået en ”sendetilladelse” til at drive DAB+ sendenettet frem til 2028?
Corneliussen ifrågasätter vidare varför insisterar staten på att kalla det för en "informationskampanj" när det egentligen handlar om det fria marknadens utbud av "digital radio” via alla typer av distributionsplattformar. Han kan inte minnas att staten främjat Internet eller datorer - eller för den delen, mobiltelefoner och trådlösa WiFi-nätverk. Detta klarade operatörerna själva - även de som har haft tillstånd - och med sina egna pengar. Det heter alltså marknadsföring och reklam. Corneliussen frågar sig också varför just marksänd radio och tv fortfarande är reglerat och toppstyrt när Internet kan vara detsamma..
När jag för några år sedan bidrog till att stoppa den planerade statliga finansieringen av "information om att stänga FM” i anslutning till färdplanen för DAB, föreslog jag att pengarna skulle läggas på en riktig marknadsundersökning. Det var med förväntning om att staten på så viss också blev klokare.klokare. Så blev det inte och nu kör man DAB-planen vidare som inget har hänt, skriver Corneliussen bland annat.
Läs hela Carsten Corneliussens text
Min sidste DAB-udsendelse. Men hvem holder regnskab.
Teracom, som ägs av svenska staten, har fått tillstånd att driva ett kommersiellt DAB-nät i Danmark. Man erbjuder nu bl.a. "företagsradio". Men expertis betvivlar att det går att få någon lönsamhet i detta tredje nät liksom om det går att få tillräckligt med lyssnare i övriga två DAB-nät så länge FM behåller sin etablerade position och att de flesta unga danskar idag lyssnar på radio via Internet. Enligt senaste mätningen är en tredjedel av lyssningen i samtliga åldersgrupper digital. Detta inkluderar även Internet. Man kan också räkna med att Danmark behåller FM. Nya tioåriga FM-tillstånd för 328 lokalradiostationer utlyses i år.
Det går inte att använda sin gamla mottagare för den äldre versionen av DAB, som etablerades i Danmark 2002, för att ta emot DAB+. Enligt hemelektronikbranschens beräkningar handlar det om mellan 200.000 och 400.000 mottagare. Detta kan innebära ett problem om en stor del av lyssnare som lämnar DAB hellre nöjer sig med FM och Internetradio än att köpa ny mottagare för DAB+. Nästan alla danskar har redan idag smartphones och plattor.
Läs även
Dansk utredning: DAB-radio ersätter inte FM i en nära framtid
Radiobolag ifrågasätter DAB-satsning i Danmark
Analogt och digitalt i Danmark: Lokalradio på FM får ytterligare 10 år