måndag 3 april 2017

Dagens industri startar egen tv-kanal

Ett tungt kliv in på en tv-marknad med förändrad distributionsstruktur
Di tv blir en svensk renodlad ekonomikanal som kommer att sända 06-18 varje dag, både med format som Börsmorgon och Börsrådet, livesändningar vid stora händelser och snabba nyheter. Di tv kommer att produceras tillsammans med Expressen TV, som 2016 ökade tittandet, räknat som startade strömmar på Internet, med hela 76 procent, en tillväxt som kan jämföras SVT (+49 procent), Discovery (+15 procent), MTG (+8 procent) och TV4 (+2 procent).


Dagens Industri och Expressen TV gör sedan ett år tillbaka programmen Börsmorgon och Börsrådet ihop. De formaten ska vidareutvecklas under våren.När Di tv successivt lanseras som en egen kanal, så blir det också mer av fördjupning i dagliga program som kommer att presenteras under våren.

Vi på Di har Sveriges största ekonomiredaktion, och bästa tycker jag. Och möjligheterna med kanalen gör oss till en ännu mer attraktiv arbetsplats för ekonomijournalister så det här är naturligtvis också en möjlighet att kunna anställa fler talanger, säger Anna Ekelund, nyhetschef på Di som nu blir programledare på Di tv. Som på di.se och i papperstidningen så blir marknadsdata, aktiekurser och valutakurser ett viktigt innehåll i tv-sändningarna.

Det är de första stegen i en större offensiv på området för Dagens industris tv-kanal Di tv. Förebilderna går att hitta internationellt där aktörer som Bloomberg TV, Fox Business News, CNBC och CNN Money satsar på ekonomijournalistik i tv i form av hela kanaler och sajter och nischade program. Tv är också en stark trend bland internationella affärstidningar som Financial Times och  Wall Street Journal  som alla har gjort ambitiösa satsningar inom tv de senaste åren.

Dagens industri har en särställning som marknadsledare vad gäller ekonomijournalistik och är den enda stora svenska dagstidning som fortfarande ökar räckvidden av papperseditionen med 318.000 dagliga läsare i senaste mätningen. Dagens industri ägs av Bonniers som också äger bl.a. Dagens Nyheter, Expressen och TV4.

Läs mer i Dagens Industri

 
Kanalen kommer liksom tidigare att sända på nätet och därmed nå alla som även tittar på tv i sina smartphones och plattor. Att sända även via det marksända digital-tv nätet är inte aktuellt.