onsdag 12 april 2017

Mediekoncernen MTG begränsar sig till radio och tv i Norden

En bekräftelse på fortsatt vikande marknad för linjär radio och tv.  Lämnar Bulgarien med stor förlust.
Svenska mediekoncernen MTG har nyligen aviserat försäljningar av sin verksamhet i Tjeckien och Baltikum. Bulgarien står näst på tur, i en omstrukturering som kommer att lägga allt större fokus på hemmamarknaden i Norden och teknisk utveckling. Enligt uppgifter till Dagens Industri väntas försäljningen av verksamheten i Bulgarien sys ihop inom ett par veckor.


Detta markerar slutet för en tidigare storsatsning. MTG slutförde köpet av Nova Televizia 2008, och betalade då motsvarande 5,9 miljarder kronor, Man fick en av de populäraste tv-kanalerna, men det blev bolagets dyraste affär någonsin.

I dag redovisas inte den bulgariska verksamheten separat, men tillsammans med Baltikum och Tjeckien stod landet för intäkter på 3,2 miljarder kronor i fjol, att jämföra med en total omsättning på 17,3 miljarder, enligt MTG:s årsredovisning. Enligt Di:s beräkningar utgör Bulgarien omkring 900 Mkr av försäljningen. Bulgarien är samtidigt det land där MTG-koncernen har flest anställda utanför Sverige, vilket kan indikera lägre lönsamhet och prislapp. Men en prislapp på i runda tal 1 miljard kronor är möjlig. En renare inriktning på tv inom Norden och globala tillväxtmöjligheter inom spel och e-sport kommer att vara intressant, säger en analytiker.

Läs mer i Dagens Industri

Läs även
Stenbeckskoncernen minskar i linjär radio och tv 

MTG lanserar Apple TV-appar för sina radiokanaler i Norge