måndag 10 juli 2023

Europeisk radio och tv på väg mot 5G Broadcast

Public servicebolag i sex länder undertecknat en gemensam avsiktsförklaring om radio och tv via 5G. 

 5G Broadcast, som är en utökning av 5G-standarden för att sända linjära radio- och tv-program, har varit redo för kommersiell marknadslansering sedan början av 2023: standardiseringen är i stort sett klar, ledande sändningsföretag i Europa har testat idéer och koncept i flera år — och de första smartphone-prototyperna finns redan tillgängliga.


Ledande sändningsföretag från Tyskland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna och Österrike har nu undertecknat en avsiktsförklaring: Enligt "Roadmap to 5G Broadcast" är målet att arbeta tillsammans med aktiviteter för att ytterligare definiera sändningstjänster och möjligheter och deras validera affärsmodeller. Bayrischer Rundfunk, France Télévisions, NPO, ORF/ORS, RTÉ, RAI, SWR har skrivit på och sätter nu gemensamt takten.

torsdag 29 juni 2023

Om tio år lyssnar vi på radio mest on-line istället för marksändningar

Tyskland visar vägen:  Idag är FM fortsatt stark medan DAB stagnerar
För drygt sex år sedan presenterade den federala regeringen en handlingsplan för att gå över till digital radiosändning. Inget avstängningsdatum för analog distribution av radio via FM angavs. Enligt den senaste medieanalysen lyssnar fortfarande 89% av befolkningen i Tyskland på FM-radio varje dag. 15,1 procent använder DAB+ varje dag, nätradio har en daglig räckvidd på 9,1 procent. Enligt journalisten Volker Nünnings rapport verkar handlingsplanen från 2017 ha glömts bort i mediepolitiken: Digitaliseringen av radio går bara långsamt, också för att marknadsaktörerna har olika intressen. Bl.a. ett marknadsledande sändarbolag delar observationerna i rapporten.

torsdag 1 juni 2023

Finns det en framtid för marksänd kommersiell radio?

Linjär radio har marginell andel av reklamkakan i Tyskland ...och Sverige.
Organisationen för kommersiell radio och tv i Tyskland Verband Privater Medien (VAU) har publicerat en marknadsanalys baserat på det gångna årets resultat. Linjär radio (FM, DAB, kabel) har enligt VAU endast 0,2% av den totala reklamkakan med nettointäkter på 25,7 miljarder euro. Kommersiell radio har också en del av online-delen, med strömmande audio med poddar och play etc, som har 2,8% av reklamkakan. På årsbasis ökade linjär radio med 2,7% under 2022, medan radio online ökade med 15%. Som jämförelse har kommersiell radio (alla plattformar) i Sverige ca 2% av totala nettointäkterna.

tisdag 9 maj 2023

FM-radio och smartphones tillsammans i världens mest folkrika nation

Nya smartphones i Indien måste inkludera FM-radio.
Det indiska IT-ministeriet har dock utfärdat en styrande rekommendation om att mobiltelefontillverkare måste se till att FM-radio är tillgänglig på alla smartphones. Alla smartphones som ska säljas i Indien bör obligatoriskt ha FM-radion aktiverad som standard. Regeringen gör därmed radiotjänster tillgängliga för människor som bor på landsbygden och i avlägsna områden. Dessutom kan FM-radio, eftersom det är ett billigt och pålitligt kommunikationssätt, vara till hjälp för nödmeddelanden. Ministeriet lyfte fram betydelsen av det stora nätverket av FM-sändare och FM-radio som finns tillgängligt i Indien, vilket spelade en avgörande roll i landets ansträngningar att bekämpa covid-19-pandemin.

torsdag 27 april 2023

Endast hälften av befolkningen i Norge lyssnar nu på radio

Public service och nationell reklamradio tappat mest efter man lämnat FM.

Linjär tv återhämtar sig.  Smartphone betydande medieplattform.

Statisisk sentralbyrå (SSB) har publicerat Mediebarometer 2022 som sätter siffror på den senaste årens dramatiska förändringar hos mediepubliken särskilt ifråga om radio och tv i Norge. Norrmän använder nu mer än två timmar per dygn (2:07) för att lyssna på radio och andra ljudmedier. Här har radion den mindre andelen om 52 minuter, en minskning från 1991 med ca 50% (54 min).


Endast 49% av befolkningen lyssnar på radio inklusive online-radio. 1991var andelen för radio 71%. Andelen ungdomar och unga vuxna som lyssnar på radio fortsätter att falla. 
Fyra av tio i befolkningen lyssnar på DAB- radio på en genomsnittlig dag, trots att DAB-mottagare finns i 8 av 10 hushåll. Ett tidigare befarat fiasko bekräftas därmed; när de tre nationella radiobolagen lämnade FM valde många av dess lyssnare att lyssna på andra plattformar än just DAB. Detta innebär att norsk radio förlorar lyssnare i snabbare takt än i många andra länder. Vilket var tvärtemot motivet för att 2017 ersätta FM med DAB.  

måndag 24 april 2023

Ny chef för Myndigheten för press, radio och tv

Två mediemyndigheter slås ihop

Regeringen har beslutat att Jan-Olof Lind blir ny generaldirektör för Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). Han ersätter Charlotte Ingvar-Nilsson och tillträder tjänsten den 1 september 2023. Lind har en bakgrund som statssekreterare i Försvarsdepartementet och som generaldirektör för Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). 

Vid årsskiftet ska MPRT och Statens medieråd bilda en gemensam mediemyndighet och Lind blir därmed generaldirektör för den nya myndigheten. - Det ska bli oerhört spännande att få komma till myndigheten och hantera sammanslagningen och därmed utveckla en ny mediemyndighet, säger Jan-Olof Lind. 

Avatar väderpresentatör i schweizisk TV

AI gör sitt intåg i rutan

På den fransktalande privata sändaren M Le Média ser publiken där som väderpresentatör är inte en männniska, utan Jade en avatar baserad på artificiell intelligens. Användningen av avatarmoderatorn är en "integrerad del" av strategin för att skapa ett medium som är baserat på ny teknik och är i tiden, enligt tv-företagets chef Philippe Morax.

onsdag 5 april 2023

Ny medielag stärker brittisk radio och tv gentemot streamingjättarna

All brittisk radio blir must carry i smarta högtalare

I ljuset av att det linjära tv-tittandet minskar dramatiskt och att radiolyssnandet blir alltmer online lägger regeringen inom kort fram ett lagförslag som kommer att ge landets största TV-bolag bättre förutsättningar för att bättre konkurrera med globala streamingjättar. Detta kommer enligt regeringen att göra det möjligt för public service-företag – BBC, ITV, Channel 4, Channel 5, STV och S4C – att frigöra sin potential att växa, producera mer brittiskt innehåll av högsta kvalitet och investera i ny teknik i hård konkurrens av prenumerationsbaserade onlineplattformar.


Regeringens vill fortsätta modernisera en föråldrad sändningslagstiftning. Dessutom har nya reformer lagts till för att skydda brittisk radios position på smarta högtalare eftersom lyssnarna alltmer flyttar bort från mellanvåg- och FM-stationer till förmån för internetbaserade tjänster. Smarta högtalarplattformar – som Google och Amazon – kommer enligt lag att vara skyldiga att säkerställa tillgång till alla licensierade brittiska radiostationer, från stora nationella stationer till de minsta närradiostationerna.