söndag 15 september 2024

Public serviceutredningen: Många obesvarade frågor återstår

Utlandssändningar, ny sändningsteknik, TV4:s framtid uppmärksammas i remissyttrande.


Ett 70-tal remissyttrande över Public serviceutredningens betänkande (SOU 2024:34) har nått kulturdepartementet. Liksom andra organisationer menar Public servicerådet att samtidigt med den snabba tekniska utvecklingen tar transnationella mediekoncerner alltmer kontroll över såväl nya som ”gamla” medier. En avtalsperiod som gäller t.o.m. 2033 är alltför lång. Det kommer att inom kort behövas fler utredningar ifråga om public service eftersom flera frågor som avser teknik och organisation fortfarande är obesvarade. En ökad tilldelning av avgiftsmedel bör villkoras med att SVT, SR och UR under en förkortad avtalsperiod förslagsvis fyra år rationaliseras och organiseras i ett gemensamt företag. 


Public servicerådet (PSR)  har i sitt yttrande uppmärksammat en del viktiga frågor som utredningen inte berört. PSR efterlyser en helhetsanalys av hur public serviceverksamheten förhåller sig till övrig radio- och tv-verksamhet i Sverige. 

Utredningen underskattar hur strömningstjänsterna, såväl egna som externa - i synnerhet Spotify - påverkar traditionell radio och tv.  SR:s uppdrag måste ses i ljuset av att publicistisk verksamhet (nyheter, reportage, samhällsbevakning etc),i stort sett saknas inom nationell kommersiell radio. 


PSR ser det som betydelsefullt med närvaro av svensk radio utanför landets gränser på kort- och mellanvåg. ”Radio Sweden” bör återuppta marksända utlandssändningar på svenska och andra språk av vikt för svensk säkerhetspolitik och totalförsvaret. 


Betänkandet tar inte upp den nya distributionsteknik som redan utvecklats i ett 20- tal länder och nu står inför en bredare lansering. PSR har tidigare delgett regeringen information om 5G Broadcast den gemensamma plattformen för marksänd radio och tv som nu introduceras i Europa. 


PSR delar kommitténs slutsats om att utvecklingen av DAB-radio inte är konsumentdriven och avvisar bestämt uppbyggnad av en tredje fristående radioplattform, som skulle innebära ett påtagligt risktagande för Sveriges samhällsberedskap och dessutom äventyra förtroendet för SR.  PSR ger i sitt yttrande en ingående redovisning av DAB-systemets brister.


Kommittén föreslår att företagen ska ges möjlighet att sända minst två och högst fyra programtjänster i marknätet. PSR menar att om SR ska sända högst fyra pro- gramtjänster i marknätet finns det heller inget expansionsbehov med ytterligare ka- naler i DAB. 


PSR påpekar också att 2-4 programtjänster (kanaler) ska gälla oberoende av sändningsteknik i marknätet. För SR gäller således att högst fyra programtjänster ska gälla även om sändningar sker med DAB i marknätet. Samma villkor ska naturligtvis också ställas om SVT och SR i framtiden övergår till att sända i marknätet på en gemensam plattform som 5G Broadcast. 


PSR frågar sig också hur kan public services publicistiska uppdrag påverkas om/när nationell kommersiell radio och tv blir helt utlandsägd? Kan public service-uppdraget vidgas genom samverkan med civilsamhället och främst då icke-kommersiell föreningsdriven närradio och lokal-tv ? 


PSR förordar en hög grad av självständighet för public serviceorganisationen. Med undantag för redaktionell verksamhet bör SVT, SR och UR dock liksom för alla andra statliga institutioner fortlöpande granskas av Riksrevisionen. 


PSR noterar att liksom sina danska och norska motsvarigheter TV2  betraktas TV4 som att en kommersiellt public servicekanal. TV4 bör ges ett public serviceuppdrag att förstärka och vidga sin nyhets- och samhällsbevakning. Denna kan göras oberoende av annonsörer och finansieras av överskottet på public service-avgiften. 


Public Access kommer närmaste dagarna redovisa mer ur remisskörden ifråga om public services framtid.

Särskild notering:   Public servicerådets yttrande finns f.n. inte redovisat på regeringens webbplats regeringen.se. Liksom en del andra remissyttranden är det dock registrerat och kommer att av kulturdepartementet beredas tillsammans med övriga remissyttranden inför propositionen nästa år.

Läs hela 

Public servicerådets remissyttrande ”Ansvar och oberoende – public service i oroliga tider (SOU 2024:34)

Läs betänkandet

Ansvar och oberoende – public service i oroliga tider (SOU 2024:34)