Ska skattekronor till svensk reklamradio rädda DAB?
Den kommersiella radion i Sverige har drabbats av en kraftig nedgång i reklamförsäljningen under coronakrisen. Branschen kunde inte ta del av det första statliga stödpaketet för medierna. Det är även oklart om de kan dra fördel av det planerade andra paketet, som ska gå till ”nyhetsmedier”. Det gör att Bauer Media vill kompenseras av staten genom att få tillbaka motsvarande årets koncessionsavgifter ca 150 miljoner kr. Konkurrenten NENT anser dock att den lösningen vore orättvis. Man är inte emot ett stöd i sig, men har även andra argument: Digitaliseringen av svensk radio riskerar att dö för alltid, säger NENTs radiochef.
Den kommersiella radion i Sverige har drabbats av en kraftig nedgång i reklamförsäljningen under coronakrisen. Branschen kunde inte ta del av det första statliga stödpaketet för medierna. Det är även oklart om de kan dra fördel av det planerade andra paketet, som ska gå till ”nyhetsmedier”. Det gör att Bauer Media vill kompenseras av staten genom att få tillbaka motsvarande årets koncessionsavgifter ca 150 miljoner kr. Konkurrenten NENT anser dock att den lösningen vore orättvis. Man är inte emot ett stöd i sig, men har även andra argument: Digitaliseringen av svensk radio riskerar att dö för alltid, säger NENTs radiochef.