tisdag 7 maj 2024

Fler hushåll skaffar strömningsabonnemang med reklam

Kan bli ännu ett hot mot kommersiella tv-bolag som sänder i marknäten

Idag har 65 procent av hushållen i Sverige en betald streamingtjänst för video. Det är en stabil nivå, utan tillväxt i antal betalande hushåll. Ett sätt att öka konsumentintresset är att erbjuda billigare abonnemang genom att delvis reklamfinansiera tjänsten. Den här sortens abonnemang kallas HVOD, hybrid video-on-demand.  Mediavisions senaste analys noterar en kraftig tillväxt.


Sedan årsskiftet har 60.000 nya hushåll i Sverige valt att skaffa HVOD. Totalt har idag sex procent, eller drygt 250.000 hushåll, minst ett hybridabonnemang. I höstas lanserade flera tjänster denna möjlighet och idag erbjuder Disney+, TV4 Play+, Discovery+ och Skyshowtime delvis reklamfinansierade alternativ. Men fler väntas följa. Både Viaplay och nya Max (tidigare HBO Max) ska släppa liknande lösningar i år.


- Hybridabonnemang växer och vi tror att detta kommer att öka kommande år, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision. En lägre kostnad gör att hushållet kan skaffa fler tjänster. Mycket talar för att reklamen även blir ett sätt att finansiera allt dyrare innehåll, inom till exempel sport. På många sätt är detta en återgång till förhållanden som gällde innan streamingtjänsterna lanserades för drygt tio år sedan.


Vår analys:
De ökade intresset för HVOD är paradoxalt eftersom det från start varit en av streamingtjänsternas viktigaste attraktionsfaktorer just reklamfriheten; att få se filmer och serier utan störande reklaminslag. Ännu finns inget som tyder på att de stora aktörerna kommer att släppa på denna fördel ifråga om sina huvudkanaler. Men HVOD kan bli en ett bra alternativ och komplement för streamingjättarna, varvav flera nu brottas med vikande lönsamhet p.g.a. lösenordsdelning mellan hushållen.


HVOD kan nu innebära ytterligare en spik i kistan för de traditionella kommersiella tv-bolagen sändningar via marknäten.


Läs mer

Mediavision: Fler hushåll skaffar streamingabonnemang med reklam

Mediavision: Tre miljoner SVOD-abonnemang delas i Norden