tisdag 20 september 2016

Förtroendet för nyhetsmedierna i USA rasar

Pressen, radio och tv:s svaga ställning kan bli en avgörande politisk faktor 
Färre än en tredjedel har förtroende för de amerikanska nyhetsmedierna, visar en ny gallupundersökning. Inte sedan 1972, när Gallup började undersöka amerikanernas tillit och förtroende till nyhetsmedierna, har så långa siffror presenteras enligt Politico. 

måndag 19 september 2016

Sanningen om DAB i Norge

NRK:s enorma DAB-investeringar på 90-talet ledde till påtvingat teknikskifte skriver debattör i IT-branschen
I en debattartikel i Dagens Næringsliv skriver Per Morten Hoff,  IT-branschens organisation ITK-Norge, att Digitalradio Norge AS omskriver sanningen när man hävdar att norska radiolyssnare har antagit DAB snabbt och att det därför är okomplicerat enkelt stänga FM-nätet. När det måste till tvång för att införa ny teknik, börjar argumentationen att visa tecken på "komiske Ali-retorik." 

torsdag 15 september 2016

Regeringens hantering av Teracom underkänns av Riksrevisionen

En stor del av koncernen behöver inte ägas av staten. 
Beredskapsskäl talar för statligt ägande av marknäten.
Statligt ägda Teracom AB har ansvar för marknäten för radio och tv, men bedriver också annan verksamhet som betal-tv och telekomtjänster. Enligt Riksrevisionen bör regeringen ta ställning till utformningen av bolagets samhällsuppdrag och därefter se över vilka verksamheter som behöver vara statligt ägda. Det framkommer också att Teracom förlorat 1 miljard kr på sin utlandsexpansion.

onsdag 14 september 2016

DAB fortsätter oroa bilbranschen i Norge

Kritiskt läge inför 2017. Fortfarande saknar minst 1,3 miljoner bilar DAB-radio.
Tekniken är inte tillräckligt bra och det är för tidigt att växla från FM till DAB. Det anser företrädare för bilindustrin vid ett möte om DAB arrangerat av Medietilsynet. Många är skeptiska. Bilimportörernas organisation sade för flera år sedan att år 2017 var för tidigt, säger försäljningschef Bo Vig Jensen Kia Bil Norge/Bertel O. Steen, till Dagbladet. 

Danmarks Radio flyttar marksänd tv-kanal till Internet

Barn ser allt mindre på tablå-tv
Från 2020 ska DR:s kanal för de lite större barnen – Ultra – inte längre finnas i det digitala marknätet utan blir istället digital kanal på Internet. – Vi ser att ultrabarnen blir mer och mer digitala och om vi ska vara relevanta för dem i framtiden måste vi följa med, säger DR:s chef Maria Rørbye Rønn.

måndag 12 september 2016

Ingen FM-stängning i sikte i Storbritannien

Förnyelse av analoga radiotillstånd indikerar att FM-radion överlever.
Storbritanniens tre nationella analoga FM och AM (mellanvåg) kommersiella radionätverk kommer att kvalificera sig för en ytterligare förlängning av sändningstillstånden på fem år, från 2018. Stationerna, Classic FM, Talksport och Absolute Radio, ägs av Global, Wireless Group respektive Bauer. En ev. FM-stängning i Storbritannien kan således bli aktuell tidigast 2024.

lördag 10 september 2016

Kommersiell tv allt mer beroende av utlandsbaserade spelbolag

Signalerar hopp eller död för framtida reklam-tv i Sverige
Spelreklamen ökade kraftigt under första halvåret 2016 jämfört med i fjol. De utlandsbaserade spelbolagen har investerat kraftigt i marknadsföring de senaste åren. Spelbolagen blir en allt viktigare intäktskälla på en vikande svensk reklammarknad för tv visar analys från Mediavision. Samtidigt som annonsmarknaden för tv minskade med mer än en kvarts miljard 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). 

Netflix räddar barn från 150 timmar reklam varje år

Nya tv-vanor med strömningstjänster innebär mindre tv-reklam.
Tv-bolagen trycker in mer och mer reklam i sina sändningar. I vissa dokumenterade fall har de nu till och med snabbat på vissa program och filmer för att få plats med ytterligare reklampauser. Ett beteende som flera experter menar bara ökat populariteten för tjänster som Netflix, inspelningsbara dvd:er och illegal fildelning.