lördag 10 september 2016

Netflix räddar barn från 150 timmar reklam varje år

Nya tv-vanor med strömningstjänster innebär mindre tv-reklam.
Tv-bolagen trycker in mer och mer reklam i sina sändningar. I vissa dokumenterade fall har de nu till och med snabbat på vissa program och filmer för att få plats med ytterligare reklampauser. Ett beteende som flera experter menar bara ökat populariteten för tjänster som Netflix, inspelningsbara dvd:er och illegal fildelning.

Detta har blivit extra noterat bland de yngre tittarna, då fler föräldrar nu sätter barnen framför strömningstjänster istället för vanlig tv. Enligt en ny undersökning av Exstreamist har detta lett till att det genomsnittliga amerikanska barnet i dag sparar in på cirka 150 timmar reklam varje år. Mer än sex hela dagar varje år.

Barnet tittar då i genomsnitt 1,8 timmar per dag på strömningstjänster som Netflix, Amazon Prime, Hulu som inte har reklam på sina barnprogram. Det förändrade tv-beteendet gäller även för vuxna som genomsnittligt ser 130 timmar mindre tv-reklam varje år. 

Läs hela artikeln