onsdag 19 november 2014

Är P4 Sveriges viktigaste radiokanal?

Kanalen får allt större betydelse när lokalpressen minskar.
P4 fortfarande större än alla kommersiella kanaler tillsammans.
Enligt senaste lyssnarmätningen v.45 lyssnar 60,1 % på Sveriges Radios kanaler. P4 med sina lokala stationer är ojämförligt störst med sina 41,3 %. SBS Discoverys kanaler har 27,2 och MTG 14,9 %.

måndag 17 november 2014

Norsk DAB-lobby i fiasko med domännamn

Bulvanförening förlorade tvist mot Lokalradioförbundet
Förslaget att tvinga bort FM-radion från de större städerna i Norge har mött skarp kritik från främst Norsk lokalradioforbund (NLR). NLR:s hårdnackade motstånd har föranlett bl.a. de två stora kommersiella aktörerna MTG och SBS att lämna förbundet och bilda ett eget DAB-positivt förbund med det likartade namnet Foreningen Norsk Lokalradio (FNL) med en egen websajt norsklokalradio.no  Men det gick inte riktigt så som man hade tänkt.

söndag 16 november 2014

Mer reklamradio på FM i Finland

Ny frekvensplan ger ökat utrymme på FM-bandet
I juli blev det utrymme för ett antal nya radiofrekvenser i Finland, efter en uppdatering av frekvensplanen. Kommunikationsministeriet har gett nya tillstånd till reklamradio på FM i sju områden och till utvidgade sändningar i två områden.

Brittisk radiogala och radiopriser upphör

Radioakademin i kris, men ny festival planeras
De brittiska motsvarigheterna till svenska Radiopriset och Radiogalan - Radio Academy Awards och Radio Festival läggs nu ned efter 30 år och ett nytt samlat event planeras. Efter att bl.a. huvudsponsorn Sony har dragits sig ur stängs Radio Academys kontor ned och dess fyra anställda mister sina jobb. 

onsdag 12 november 2014

Nio av tio svenskar har tillgång till Internet

Radion fortfarande stark, men musiken finns på nätet
Internet fortsätter ännu att spridas till allt fler svenskar, trots att Sverige redan hör till de länder som har den högsta andelen internetanvändare.  2014 har 92 % tillgång till både internet och dator. Totalt tillbringar vi nu 21,6 timmar per vecka på internet. Det framgår av undersökningen Svenskarna och internet från Stiftelsen för internetinfrastruktur (.SE). Radion har tappat en del av sin publik sett i ett längre perspektiv, men är utan konkurrens det medium efter televisionen som människor ägnar mest tid: 14 timmar i veckan. 

måndag 10 november 2014

Även SBS vill få nya FM-frekvenser i Sverige

Kommersiell radio satsar på FM. Minskade utsikter för DAB+
Tidigare i år tog Teracom fram ett förslag till nya reklamradiofrekvenser efter en uppmaning från MTG Radio. Nu har SBS Discovery sammanställt ett kompletterande förslag, som Post- och telestyrelsen väljer att behandla i den analys som redan pågår av Teracom-förslaget. Det betyder att den rapport som väntades i november dröjer till i vår skriver Radionytt.

onsdag 5 november 2014

Radiobolag ifrågasätter DAB-satsning i Danmark

Föreslår folketinget marknadsundersökning istället för informationskampanj
Organisationerna för musikrättigheter sällar sig till DAB-tvivlarna
Några av de viktigaste privatägda radiobolagen liksom rättighetssorganisationerna för musik i Danmark ställer sig nu skeptiska till att DAB ska vara framtidens digitala plattform för radiodistribution. Det gör man i en skrivelse till folketinget. Bland undertecknarna finns bl.a. SBS Discovery (som i Sverige vill satsa på DAB).

Undertecknarna fruktar att man bygger upp en teknologi som ingen längre tror på och att ingen törs ta det politiska beslutet att stoppa eller ändra strategi. Man pekar på att DAB/DAB+ används endast i begränsad omfattning i Europa och ger inga klara tekniska fördelar för lyssnarna.

måndag 3 november 2014

Utan statligt stöd inget DAB i Norge

Medborgarna tvingas betala för DAB via licens och skatt
Statens finansiering av digitalradion mörkas
Satsningen av offentliga medel (skatt och licens) på DAB i Norge beräknas till 3 miljarder NOK (norska kr). NRK eller kulturdepartementet har hittills inte redovisat mer precisa belopp. Till detta beräknas konsumenters kostnader för anskaffning av DAB-mottagare i hushåll och bilar till 2 miljarder. Notan kan hamna på ca 5 miljarder NOK. 
En förfrågan från utlandet till norska kulturdepartementet avslöjar intressenters bristande vilja att berätta om vad det hela kostar och vem som i huvudsak betalar för DAB-introduktionen.