Klent stöd för digitalradio i remissomgång
Public serviceutredningens betänkande Nya villkor för public service generade 131 remissvar till kulturdepartementet. En viktig del i betänkandet var kapitlet om digitalradio för Sveriges Radio. Frågan om digitalradio berördes dock endast ca en fjärdedel av yttrandena som varav de flesta gav svagt stöd eller inget stöd för utredningsförslagen. Utifrån en samlad utvärdering av remissomgången blir det nu svårt att kunna motivera en satsning på DAB-radio i Sverige.
Det remissyttrande, som kan betecknas som mest tekniskt kompetent och avgörande, kommer från statens expertmyndighet på radioområdet Post- och telestyrelsen. I sitt yttrande har dock Sveriges Radio helt avstått från tekniska resonemang.
Det föreslagna teknikvalet som innebär en övergång till en helt ny infrastruktur för SR:s sändningsverksamhet; från FM-nätet till ett helt nytt DAB-nät uppmärksammades inte av fler än fyra remissinstanser. De flesta övriga har inte uppmärksammat det handlar om ett betydande systemskifte liksom att det finns skillnad mellan begreppet ”digitalradio” och systembeteckningen ”DAB”. Det handlar således i verkligheten om att antingen digitalisera nuvarande radiostruktur på FM-bandet (Band II) eller att gå ett steg längre genom att ersätta nuvarande sändningsstruktur med en helt annan - DAB-systemet - på ett helt nytt frekvensområde (Band III) för radio.
Public serviceutredningens betänkande Nya villkor för public service generade 131 remissvar till kulturdepartementet. En viktig del i betänkandet var kapitlet om digitalradio för Sveriges Radio. Frågan om digitalradio berördes dock endast ca en fjärdedel av yttrandena som varav de flesta gav svagt stöd eller inget stöd för utredningsförslagen. Utifrån en samlad utvärdering av remissomgången blir det nu svårt att kunna motivera en satsning på DAB-radio i Sverige.
Det remissyttrande, som kan betecknas som mest tekniskt kompetent och avgörande, kommer från statens expertmyndighet på radioområdet Post- och telestyrelsen. I sitt yttrande har dock Sveriges Radio helt avstått från tekniska resonemang.
Det föreslagna teknikvalet som innebär en övergång till en helt ny infrastruktur för SR:s sändningsverksamhet; från FM-nätet till ett helt nytt DAB-nät uppmärksammades inte av fler än fyra remissinstanser. De flesta övriga har inte uppmärksammat det handlar om ett betydande systemskifte liksom att det finns skillnad mellan begreppet ”digitalradio” och systembeteckningen ”DAB”. Det handlar således i verkligheten om att antingen digitalisera nuvarande radiostruktur på FM-bandet (Band II) eller att gå ett steg längre genom att ersätta nuvarande sändningsstruktur med en helt annan - DAB-systemet - på ett helt nytt frekvensområde (Band III) för radio.
SR och Teracom vill ha systemskiftet
Sex
remissinstanser kan tänka sig att ersätta nuvarande sändningsstruktur med ett
helt nytt. Det mest positiva yttrandet om just DAB-systemet kommer från Teracom AB, som också har mest att vinna
på ett sådant systemskifte. Teracom vill ha ”en digitalisering av marknätet”, men
nämner inte att detta innebär uppbyggnad av ett helt nytt nät vid sidan av
FM-nätet. Andra positiva till DAB är Elektronikbranschen,
SMT Digitalradio och Sverigefinländarnas
delegation
liksom Sveriges Radio AB.
Sveriges Radio menar att övergången till
digitalradio bör ha ett starkt stöd från en majoritet i riksdagen och vara en
del av regeringens ”digitala agenda för Sverige”. Släckningen av FM bör ske i
en samordnad och noga genomtänkt process mellan regeringen och radiobranschen. SR
måste i enlighet med utredningens förslag få särskild finansiering för att ha
möjlighet att klara övergångsperioden med parallellsändning av både FM och
digital marksänd radio. Och, vilket utredningen också framhåller, ges extra
resurser för ett utökat programutbud så att digitalradion blir en attraktiv
ersättare för sändningarna i FM-nätet. Det visar entydigt erfarenheterna från
mitten av 1990-talet när Sverige senast inledde en övergång till digital
distribution av marksänd radio.
SR
skriver att om digitalradion ska kunna byggas ut krävs, som utredningen
fastslår, tydliga förutsättningar från regering och riksdag. Det tydligt
uttalade målet ska vara att ersätta det befintliga FM-nätet för SR och
kommersiell radio med ett digitalt marknät. En förutsättning för en lyckosam
övergång är att den sker parallellt för SR och kommersiell radio menar SR.
Eftersom Myndigheten för radio och tv är på väg att dela ut tillstånd för
digitala radiosändningar till de kommersiella företagen, har regeringen ett
särskilt ansvar att se till att de båda processerna synkroniseras fullt ut. Att
stegvis stänga av SR-kanaler i FM, som diskuteras i betänkandet i anslutning
till det underlag som Teracom presenterat, är sannolikt inte en framkomlig och
lyssnarvänlig modell för att växla från FM till digitalradio, även om det
skulle bli billigare.
När tv-mediet digitaliserades stängdes alla analoga kanaler samtidigt. Radions digitalisering bör ske på samma sätt. Att särbehandla ett visst utbud eller en viss publik genom att i förtid sluta att sända någon eller några kanaler i FM, för att därmed driva digitaliseringen framåt, skulle kunna uppfattas som negativt av lyssnarna. Därför bör alla FM-kanaler stängas samtidigt och först när den digitala lyssningen nått en sådan nivå att ett beslut om en övergång kan försvaras. Framförhållningen bör vara sådan att lyssnarna i god tid kan förbereda sig på förändringen skriver SR.
När tv-mediet digitaliserades stängdes alla analoga kanaler samtidigt. Radions digitalisering bör ske på samma sätt. Att särbehandla ett visst utbud eller en viss publik genom att i förtid sluta att sända någon eller några kanaler i FM, för att därmed driva digitaliseringen framåt, skulle kunna uppfattas som negativt av lyssnarna. Därför bör alla FM-kanaler stängas samtidigt och först när den digitala lyssningen nått en sådan nivå att ett beslut om en övergång kan försvaras. Framförhållningen bör vara sådan att lyssnarna i god tid kan förbereda sig på förändringen skriver SR.
Allmänt positivt till ”digitalradio”
Övriga för digitalradio positiva
remissyttranden utgår enbart från en generell motivering för en ”digitalisering
av radion” utan att nämna eller ta ställning till DAB-systemet i sig. - En övergång från FM till
digital radio är högst motiverad. För detta krävs tydliga förutsättningar i
form av beslut från regering och riksdag och ekonomiska resurser för SR att
leda utvecklingen, sända fler program och dubbeldistribuera under en begränsad
period skriver TCO, KLYS och
Journalistförbundet. SR behöver en
finansieringslösning för de dubbla kostnader som parallellsändningar ger.
Övergångstiden måste vara lång då hushållens kostnader för att byta
radiomottagare är betydande. Värt att notera är att digitalradion snarare är en
branschfråga än en public servicefråga, skriver Unionen.
SACO skriver att det är säkert så att även radion kommer
att digitaliseras så småningom. Med tanke på tidigare erfarenheter vill Saco
dock mana till en viss försiktighet. Det vore synd att slänga ytterligare
miljoner i sjön. Det bör finnas en realistisk plan för införandet av
digitalradio innan projektet dras igång.
Göteborgs Universitet delar i
huvudsak utredningens slutsats att marknätet det för lång tid även fortsatt
kommer att vara en central distributionsform för radio. Samtidigt saknas en
diskussion i vad mån det minskade radiolyssnandet kan påverka bedömningen. Om
minskningen, som det ofta anses, beror på att lyssnandet på Spotify ökar kan
det möjligen vara en indikation på att andra digitala distributionsformer kan
öka snabbare än vad som tidigare har antagits. Forskning på JMG visar att det
är lyssnarvanorna för traditionella apparater som minskar, medan
mobillyssnandet ökar och bilradiolyssandet är stabilt, skriver GU.
Digitaliseringen
av den marksända radion är ett utmärkt sätt att göra radiomediet fortsatt
relevant och öka mångfalden nationellt och lokalt i såväl kommersiell radio som
public serviceradion, t ex att SR kan flytta sin omfattande verksamhet på de
nationella minoritetsspråken och andra språk till nya kanaler för att
underlätta för tillgängligheten för lyssnarna. Skriver Kulturrådet (i vars yttrande dess ordförande Kerstin Brunnberg
tidigare SR-chef deltagit).
Reklamradion visar föga entusiasm
Företrädarna för reklamradiobolagen invänder inte mot digitalisering men RAB – reklamradions organisation - betonar att branschen f.n. saknar resurser att medverka i en digitalradiosatsning. För att privatradioföretagen ska kunna delta i en satsning krävs primärt en tydlighet om de långsiktiga villkoren för vår verksamhet och därtill substantiella sänkningar av de koncessionsavgifter vi idag betalar till staten, skriver RAB
Företrädarna för reklamradiobolagen invänder inte mot digitalisering men RAB – reklamradions organisation - betonar att branschen f.n. saknar resurser att medverka i en digitalradiosatsning. För att privatradioföretagen ska kunna delta i en satsning krävs primärt en tydlighet om de långsiktiga villkoren för vår verksamhet och därtill substantiella sänkningar av de koncessionsavgifter vi idag betalar till staten, skriver RAB
MTG-koncernen skriver att det gäller distribution av radio bör målet, som tidigare framgått, vara att genomföra en digitalisering. Om så inte sker, anser MTG att en översyn av FM-nätet bör göras. En sådan översyn bör ske med utgångspunkt i dagens teknik och marknadssituation, och syfta till ett effektivt och rättvist utnyttjande av det samlade frekvensutrymmet. SR sänder idag över fyra heltäckande nät, och med effekter som är långt utöver vad som gäller för andra aktörer. Sammantaget innebär det att ca 70 procent av FM-nätets kapacitet tas i anspråk. MTG skulle därför välkomna en genomlysning av vilka behov som är motiverade utifrån beredskapsskäl och ett tydligt definierat Public Serviceuppdrag.
Myndigheter markerar vikten av full
beredskapstäckning
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap anser att det är av yttersta vikt att den
nivå av säkerhet och beredskap som finns i dagens analoga radiodistribution ska
vara minst lika hög i framtida marksänd digitalradio. MSB anser att man redan i
första fasen av utbyggnaden av digitalradio bör ta hänsyn till höga krav på
säkerhet och beredskap eftersom det kan bli svårt och kostsamt att utöka
säkerheten i ett senare skede. MSB delar också utredningens uppfattning att det
är viktigt ur beredskapssynpunkt att något nät hela tiden har en täckning på
99,8 procent för att nå lyssnarna med VMA. MSB välkomnar också förslaget att ge
Myndigheten för radio och tv och PTS i uppdrag att presentera en lösning för
närradions fortsatta sändningar. Ett mångsidigt medielandskap är viktigt ur ett
demokratiskt perspektiv men också i händelse av kris då olika aktörer kan
komplettera varandra.
16
länsstyrelser har inkommit med likalydande yttranden. De finner det viktigt att en
digitalisering av markradionätet inte bör få till följd att täckningsgrad eller
radioanvändande påverkas negativt. Det är viktigt ur beredskapssynpunkt att
något nät hela tiden har en täckning på 99,8 procent. Länsstyrelserna bejakar
utvecklingen kring public servicebolagens tekniska plattformar men anser det
viktigt att även fortsättningsvis säkerställa bolagens beredskapsuppgifter.
Myndigheten för radio ochtv ifrågasätter inte på några avgörande punkter
utredningsförslaget. Konkurrensverkets generella utgångspunkt är att konkurrerande företag ska samverka så lite
som möjligt. Det för att undvika risker för konkurrensbegränsande samarbeten.
Mot den bakgrunden bör det av de digitala radiosändningstillstånden tydligt
framgå kring vilka områden samverkan är nödvändig. Dessa områden bör vidare
vara tydligt definierade för att säkerställa att samverkan endast sker i undantagsfall
där det är nödvändigt.
Stöd med förbehåll
från övrig public service
Utbildningsradion är i grunden positiv, men anser att
digital radio inte nödvändigtvis behöver vara synonym med DAB eller DAB+. Även
distributionstekniken bör vara marknadsdriven så att radion som medium kan
utvecklas över tid. Den tekniska utvecklingen bedömer UR kommer att kräva fler
skiften vilket i sin tur kommer kräva nya mottagare. Framgången för
digitaliseringen av radion får inte begränsas av tillgången till mottagare. De
tekniska förutsättningarna, alternativen och möjligheterna behöver utredas och
klargöras mer. Det avgörande för en framtidssäker radiodistribution är
kombinationen marksändning och mobil teknik.
En övergång till digital
radiodistribution måste kunna motiveras av att det ger ett mervärde för
lyssnaren/användaren. En digital distribution ska kunna ge tilläggstjänster och
tekniska val som ger lyssnare, möjligheter som inte finns i dagens FM-nät. UR
anser också att en digitalisering av marknätet ska ha ett tydligt strategiskt
mål nämligen att samma mottagare ska kunna användas för att ta emot såväl
marksänd radio som internetradio. Införande av digitalradio kräver ett utökat
utbud, om ett nytt sändningsnät ska vara kostnadseffektivt. UR kan givetvis
bidra till ett sådant utvecklat utbud, förutsatt att det sker
resursförstärkningar för innehållsproduktion. Samtidigt är det, precis som med
sändningar i tv, viktig för UR att nå den breda publiken i de stora och
folkliga kanalerna. Sändning av stora volymer utbildningsradio i nischkanaler
utan publik är inte nödvändigtvis det bästa sättet att nå effekt och
uppskattning för utbildningsprogrammen. Finansieringen av digital
radiodistribution måste klarläggas, och en teknikförändring får inte ske på
bekostnad av innehållet i sändningarna skriver UR.
SverigesTelevision konstaterar att en digitalisering av radion har tydliga
fördelar. Samtidigt innebär digitaliseringen risker, exempelvis att både public
service och kommersiella mediesektorn kommer att dras med dubbelkostnader
under mycket lång tid. Oavsett hur
övergången finansieras, är det för SVT centralt att den inte drabbar SVT:s
ekonomi och därmed kvaliteten i tv-utbudet. Om
en höjning av radio- och tv-avgiften krävs, får den inte riskera tv-avgiftens
legitimitet. SVT nämner övergången till digital tv och pekar på att det är
viktigt att mervärdena framstår tydligt för konsumenterna.
SVT:s bild är att utredningens beräkningar bygger på
antaganden av Teracom, som är den aktör som mest sannolikt har att tjäna på en satsning
i linje med utredningens förslag. Beräkningarna är även tveksamma på andra
sätt, exempelvis då mervärdesskatteeffekterna saknas.
Enligt SVT bör en slutgiltig utbyggnad till mer än 95
procent ske först när det finns ett slutgiltigt fastställt släckningsdatum (för
FM) som ligger någorlunda nära i tiden. Detta för att vara ekonomiskt och
frekvensmässigt effektivt. Kostnaderna för de sista procentens täckning är ofta
höga. För att kunna fastställa ett släckningsdatum kan det dock finnas skäl att
avvakta de närmsta årens utveckling i omvärlden, inte minst för att kunna följa
teknikutvecklingen och dra erfarenheter från införande av digitalradio i andra
länder.
Tydligt motstånd mot att ersätta FM med DAB
Tydligt motstånd mot att ersätta FM med DAB
Post- och telestyrelsen,
Stockholms Dramatiska Högskola, Public servicerådet och Närradions riksorganisation är negativa eller tveksamma till en
digitalisering av ljudradion. Att föreslagna teknikvalet som innebär en övergång till en helt ny infrastruktur
för SR:s sändningsverksamhet; från FM-nätet till ett helt nytt DAB-nät har uppmärksammats
av dessa remissinstanser.
Stockholms Dramatiska Högskola delar betänkandets uppfattning att
marksänd radio, direkt till lyssnaren och utan mellanhänder, är kärnan i SR:s
verksamhet och en central distributionsform under överskådlig tid. Högskolan
menar dock att FM-tekniken tillsvidare fungerar väl för att uppnå detta och att
en mycket noggrann och oberoende behovs- och marknadsanalys ur ett
publikperspektiv måste genomföras. En
satsning på en ny infrastruktur med fel sändningsteknik skulle kunna äventyra
den etersända radions starka ställning i Sverige. Detta gäller såväl public
service, kommersiell radio som närradio, skriver Högskolan.
Public servicerådet menar att det saknas
övertygande fakta om att FM-nätet behöver vare sig ersättas eller kompletteras
med ett DAB-nät. En grundläggande redogörelse för behovet av fler etersända
radiokanaler i Sverige saknas. Det finns vare sig inte heller något missnöje
med nuvarande FM-radio. Betänkandet saknar en global översikt av radioområdet
vilket ger en missvisande bild av utvecklingen. Rådet noterar att kommittén i
sin historieskrivning inte redovisar de extra kostnader om ca 400 miljoner kr
som belastade rundradiokontot 1995-2002 för det första misslyckade försöket med
DAB.
Mångfalden
på radioområdet kommer sannolikt inte att öka med en helt ny infrastruktur för
ljudradio som DAB innebär. Intresset för marksänd digitalradio visar att inte
är så stort som tidigare utmålats. Av 26 ansökningarna kommer nämligen
81 % från de två nuvarande oligopolen för rikstäckande reklamradio i
Sverige.
Eftersom
en stor majoritet av världens länder under de närmsta decennierna med stor
sannolikhet inte avvecklar sin FM-radio finns det heller ingen tidspress för
Sverige att anamma DAB, en teknik som kan betraktas som föråldrad. Däremot kan
det finnas anledning att utveckla en modernare digital etersänd radio som
baseras på det frekvensutrymme som idag finns på Band I-II. En FM sändare kan
idag vara lika energieffektiv som en DAB-sändare. Det svenska FM-nätet, som är
robust och modernt, kan vid behov uppgraderas exempelvis befintlig FM-sändare
konverteras för digitala sändningar (DRM+) och befintlig antennutrustning
används. Nya FM-sändarna är mycket mer energieffektiva då de nästan inte har
några energiförluster. En omplanering av FM-bandet kostsam, men en
samhällsekonomiskt betydligt billigare åtgärd än lägga ersätta FM med
DAB-systemet, skriver Rådet.
Det
finns ingen regel som säger att ny teknik alltid innebär en förbättring för
alla. DAB+ kan innebära en förbättring, men enbart för de stora radioföretagen
och då inte nödvändigtvis för lyssnarna och skattebetalarna. DAB+ är
kostnadseffektivt om allt kanalutrymme utnyttjas, men detta är kostsamt att med
en programproduktion för flera nya kanaler.
PSR
delar Post- och telestyrelsens inställning om fortsatt användning av FM med
Internet som komplement. Rådet kan
dock tänka sig att andra digitala tekniker, som DRM+, prövas på FM-bandet
parallellt med analoga sändningar. Rådet välkomnar betänkandets slutsats att
DAB inte är lämpligt för lokala sändningar och menar att FM inte kan stängas av
förrän en lösning för närradion finns.
PSR
saknar ett resonemang i betänkandet om konsekvenserna av att lägga flertalet
radiokanaler såväl public service som kommersiella (liksom ev. även närradio) i
samma sändarsystem. Dessa kommer att ägas och kontrolleras av ett och samma
bolag, Teracom, vilket i praktiken innebär ett marknadsmonopol. Dessutom blir
gemensamma sändaranläggningar sårbara vid katastrof- och nödsituationer av
olika slag. Slås en anläggning ut slås alla kanaler ut i ett sändarområde. Idag
driver närradion sina egna FM-sändare.
Satsningar
på sådan komplementär teknik innebär att den nuvarande sändningsstrukturen med
FM och Internet inte behöver ifrågasättas liksom att stora finansiella
åtaganden inte behöver göras. En avgörande faktor för att etersänd digitalradio
inte når framgång idag är att dessa enklare men modernare lösningar har fått
stå tillbaks för en stark DAB-lobby.
Det
är viktigt att ny teknik är framtidsinriktad. PSR föreslår att Sverige följer
Finlands exempel och överger alla planer på att introducera DAB-systemet.
Sverige kan tillsammans med andra länder introducera en mer framtidsinriktad
och mindre kostsam teknik. Dessa tekniker kan prövas utan att man samtidigt
behöver ta beslut om att avveckla de analoga FM-sändningarna. Staten kan utan
större finansiella åtaganden utreda och ta initiativ till att tillsammans med
public service, kommersiell radio och närradion bedriva provsändningar
Public
servicerådet delar regeringens inställning att utvecklingen av digitalradion
skall vara marknadsdriven liksom att konsumenternas intressen skall vara
vägledande. Ett bibehållet och vid behov ökat offentligt stöd för public
serviceradion (SR och UR) skall inriktas på att utveckla innehållet (produktionsteknik,
program och personal) framför allt för P1 liksom lokalradion i P4. Rådet menar
att en kostsam satsning på DAB-systemet med stor sannolikhet kommer att
begränsa sådana insatser och kan bli till stor skada för framtidens
publicserviceradio.
Post- och telestyrelsen anser att utredningens bedömning brister
då det saknas en beskrivning av två ytterst viktiga faktorer i genomförande av
digitalisering av radio: konsumenternas
faktiska efterfrågan och behov av att gå över till digital marksänd
ljudrundradio samt hur ett sådant
teknikskifte ska fungera för konsumenterna och hur lång tid det kommer att ta (dvs.
parallella infrastrukturer med identiskt innehåll).
PTS
pekar på att FM-nätet fungerar bra och att Internet fungerar som komplement. DAB och DRM är två
standarder för digital marksänd ljudrundradio som nämns i utredningen. Såsom
det ser ut idag kommer de två standarderna att bli de mest använda
ljudrundradioteknikerna i världen.
PTS
pekar på ett enormt genomslag för ip-baserad teknik för dataöverföring, vilket
inkluderar ljud och rörlig bild. I ett land som Sverige där konsumenterna har
god benägenhet att anamma nya tekniker och prova nya apparater har t.ex. smarta
telefoner erövrat marknaden på mycket kort tid och därmed bidragit till att
konsumtionsmönster har förändrats. Svenska regeringen satte upp en Digital agenda och en Bredbandstrategi för utbyggnad av fast
och mobilt bredband. Enligt regeringens bredbandsstrategi, som lades fram 2009,
bör alla hushåll och företag i Sverige ha goda möjligheter att använda sig av
elektroniska samhällstjänster och service via bredband. Ett specifikt mål är
att 90 procent av alla hushåll och företag i Sverige år 2020 bör ha tillgång
till bredband om minst 100 Mbit/s. Följaktligen finns det goda förutsättningar
för fortsatt webbradio och att även den ska utvecklas.
PTS
anser att innan beslut om medelstilldelning till SR för marksänd digital
ljudradio sker behöver det först påvisas att det finns en efterfrågan och ett
behov hos konsumenterna som motiverar digital marksänd ljudradio i bandet
174-240 MHz. Den
översyn av marknadsutvecklingen, som utredningen föreslår, måste göras med
konsumenternas behov i centrum. Översynen får inte göras utan att en sammanhållen värdering av framtida
frekvensbehov för rundradio dvs. ljudradio och tv i Sverige arbetas fram.
På samma vis som all konsumtion av ljudradio och rörlig bild successivt
förändras så förändras också behovet för användning av frekvenser i sin helhet.
En
förändring av marksänd distribution av ljudrundradio medger inte i varje
enskilt fall en effektivare användning av spektrum. PTS stödjer förslaget att
regeringen bör fatta ett övergripande beslut kring den nationella
rundradiospektrumanvändningen. Redan nu bör påbörjas ett arbete med att ta fram
en långsiktig plan vad gäller distribution av radio och tv samt användningen av
radiospektrum för detta i framtiden.
Det
vanligaste sättet att lyssna på radio är att ta emot ljudradiosignalen från det
analoga marknätet. Marknätet i allmänhet har flera kännetecken som är positiva
både för de som lyssnar på och för de som sänder ljudradioprogram. Marknätet
ger bland annat möjlighet till stora täckningsområden samt möjlighet till
regional nedbrytbarhet. Vidare är marknätet en robust informationsbärare,
speciellt under kristider eller katastrofer och ljudkvalitet och information
för multimedia är oberoende av antalet samtidiga lyssnare. Det är förenat med stora kostnader att i samma utsträckning överföra
den robusthet som idag finns i det analoga marknätet för ljudradio till digital
ljudradio i marknätet.
Avseende
spektrum för marksänd ljudrundradio framhåller PTS:
·
Oberoende programföretag och tekniskt fristående sändare (inte del av en mux)
ger stor flexibilitet och robusthet med dagens analoga ljudrundradio i 87,5-108
MHz.
·
Det är mycket god spridning av ett väldigt stort antal mottagare avsedda för
analog ljudrundradio i 87,5-108 MHz.
·
FM-ljudrundradio är harmoniserad över hela världen och inget land har beslutat
att helt släcka ned den analoga ljudrundradion i 87,5-108 MHz.
·
Harmonisering för andra tjänster i 87,5-108 MHz är inte sannolik eftersom
analog ljudrundradio är väldigt väl etablerad i ett stort antal länder och
därför förutses mycket låg potential för en massmarknad och därmed relativt
litet intresse för andra tjänster i detta frekvensband.
·
Den internationella samordning som krävs för att få utrymme i hela eller delar
av 87,5-108 MHz för utsändning av digital ljudradio kan antas vara en långsam
process.
·
Komplexiteten av en omplanering av ett analogt nät kan vara oproportionerlig i
förhållande till den vunna nyttan, då radiolyssnandet har en vikande trend.
·
Övergång till digital ljudrundradio som utnyttjar multiplexering missgynnar de
små aktörerna och riskerar att minska den önskade mångfalden.
· Att
migrera lyssnarna till digitala mottagare kommer innebära stora utmaningar. Ett
teknikskifte skulle sannolikt uppfattas som en dramatisk förändring inom vissa
utsatta och sårbara grupper i samhället och det kräver särskilda
försiktighetsåtgärder och informationsinsatser från statens sida, vilket bör
beaktas.
·
En förändring av marksänd distribution av ljudrundradio medger inte i varje
enskilt fall en effektivare användning av spektrum. Exempelvis innebär
parallella sändningar av ljudradio i 87,5-108 MHz och 174-240 MHz ett
ineffektivt utnyttjande av spektrum. Också om antalet program, som delar
utrymme och kostnader för utsändning i samma mux är få, så leder detta till
ökade kostnader för utsändning av respektive program och även i detta fall ett
ineffektivt utnyttjande av spektrum.
I
Sverige utnyttjas de delarna av frekvensutrymmet 174-240 MHz som är koordinerat
för digital tv fullt ut sedan 2011. I det fall det koordinerade
frekvensutrymmet för digital ljudradio inte kommer att användas och om de befintliga
regeringsbesluten om ljudrundradiosändningar i band 174-240 MHz omprövas finns
det möjlighet att överväga omplanering av bandet för ytterligare
sändningsmöjligheter för digital tv. Detta är en lämplig alternativ användning
av det frekvensutrymmet med hänsyn tagen till vågutbredningsegenskaper och
antennstorlekar.
Inför
vägval i frågor om distribution av ljudradio och tv är det därför viktigt att
följa konsumenttrender för att se vilka plattformar som framtidens konsumenter
vill använda sig av när de konsumerar ljudradio och tv. Ett annat nära
sammanlänkat mål måste vara att distributionen ska vara samhällsekonomiskt
effektiv. Det inkluderar att radiofrekvenser används för att skapa största
möjliga samhällsnytta. Alltså att frekvenserna används på det sätt som skapar
störst värde för Sverige, till exempel genom tjänster som används av många.
PTS
stödjer en utveckling av den analoga
ljudrundradion i 87,5-108 MHz genom att fortsätta modifiera
planeringsparametrarna för att öka utrymmet för programföretagen och därmed få
en effektivare användning av radiospektrum. Precis som idag, och i än
större omfattning framöver, kan FM-nätet kompletteras genom att möta en del av
efterfrågan via webbradio.