tisdag 18 september 2012

Digitalradio för public service ska rädda reklamradion

Public servicekommittén har i sitt betänkande lämnat förslag om hur en övergång till digitalradio i Sverige kan genomföras. Kommitténs omvärldsanalys begränsas till fem länder i Sveriges närhet. Hur utvecklingen med digitalradio sker eller kan komma att ske i övriga 189 länder får vi inte veta. Man får intrycket av att DAB är en världsstandard med framtiden för sig.

Kommittén anser att de fördelar en digitalisering skulle innebära för programbolagen som möjlighet till nationella sändningar, utveckling av nya tjänster och långsiktigt lägre distributionskostnader och för lyssnarna i form av ett större utbud av kanaler och nya tjänster, motiverar en övergång från analog radio till digitalradio. Detta trots att det kräver utbyte av ett stort antal radiomottagare i hemmen och i bilar för att ta emot utbudet samt ökade distributionskostnader för programbolagen initialt.

Kommittén har dock helt missat att göra en marknads- och behovsanalys. Behöver medborgaren fler radiokanaler när det redan finns ett brett utbud på FM-bandet? För att inte tala om de 10.000-tals webbradiokanalerna bl.a. i smarta mobiler. Liksom Spotify och liknande. Vad händer om konsumenterna inte alls efterfrågar DAB-radio?  Det finns ännu inga mobiltelefoner som klarar av DAB-radions energiförbrukning. Osäkerheten är stor trots att DAB-tekniken funnits i drift i hela 18 år. 

Betänkandet saknar analys av behovet av fler public servicekanaler än de fyra vi nu har. Skulle SR få en egen s.k. mux med kapacitet för 12 kanaler skulle detta ju innebära tillkommande stora årliga kostnader för att driva ny programverksamhet. Pengar som hellre skulle kunna gå till att förbättra inrikes- och utrikes samhällsbevakning i P1 och för de lokala stationerna i P4.

En noggrann läsning av betänkandet avslöjar emellertid att det i första rummet handlar om att försöka rädda reklamradion genom att ge MTG och SBS nationell räckvidd för alla sina tio baskanaler. Genom att ge SR och UR extra finansiering för att kunna sända DAB ges reklamradion behövlig draghjälp. Detta är samma taktik som reklamradion i Storbritannien driver. Man vill digitalisera med hjälp av BBC, men slippa ta några risker med en infrastruktur som kan bli värdelös i nära framtid.

Det finns dock inga garantier för att ett ökat antal etersända kanaler ökar det totala lyssnandet och därmed reklamintäkterna. I vilket fall är det tveksamt om offentliga medel skall användas för att rädda kommersiella medieföretag.  

Hela betänkandet kan hämtas här Nya villkor för public service

söndag 12 augusti 2012

Ny regering tar död på fransk DAB-satsning

Enligt en artikel i Les Echos stöter den av mediemyndigheten CSA nyligen inledda satsningen på DAB-radio nya svårigheter och kommer kanske inte kunna genomföras alls. En utbyggnad kommer att belasta budgeten för public serviceradion Radio France alltför mycket anser regeringen Hollande. Tidigare i våras har de större kommersiella radionätverken (NRJ, RTL och NextRadioTV) meddelat att man inte tänker satsa på DAB.

fredag 10 augusti 2012

Digitalradio via nätet ökar. Samtidigt stabilt FM-lyssnande.

Allt fler använder nätet för att lyssna på radio. Drygt 20 procent av befolkningen lyssnar på direktsänd radio via nätet varje vecka, drygt 12 procent på Sveriges Radio. Det totala radiolyssnandet fortsätter att vara stabilt. Över 70 procent lyssnar på radio dagligen och nära 50 procent eller 3,8 miljoner personer på någon av SR:s kanaler. Det visar TNS Sifos lyssnarundersökning.

– Vi vet att mediesamhället håller på att förändras på ett djupgående sätt. Likväl är det traditionella radiolyssnandet extremt starkt och stabilt. På ett sätt är det inte så konstigt. Radio är ett utpräglat realtidsmedium. Och inte minst det radikala genombrottet för smartphones ökar kraven på rapportering här och nu. Vi ser också en mycket stark ökning av direktlyssningen på radio via webben. Att lyssnandet via nätet nu ökar så markant gör det ännu viktigare att vi sänder där det händer, när det händer. Den mobila publiken ska veta att den via Sveriges Radio enkelt kan följa de viktigaste händelserna, säger Sveriges Radios vd Mats Svegfors och tillträdande vd Cilla Benkö.

Sveriges Radios egna mätningar visar att användningen av smartphone-appar för att lyssna på radio ökar. – Antalet startade strömmar för att lyssna på direktsänd radio via någon av Sveriges Radios appar var nästan 30 procent högre under andra kvartalet 2012 jämfört med ett halvår tidigare, säger SR:s webbanalytiker Anna Johansson.

tisdag 26 juni 2012

Public service i Slovakien sänder permanent DRM+

Den nya digitalradiotekniken DRM+ har sedan i hösten 2011 används för provsändningar på FM-bandet 98,9 MHz i Bratislava. Resultatet har blivit över förväntan bra och nu har de myndigheterna gett public servicebolaget i Slovakien grönt ljus för fortsatta sändningar i form av ett tioårigt sändningstillstånd.

DRM+ är en modernare och enklare digitalradioteknik som anses vara ett bättre val  särskilt för mindre radiostationer (kommersiella eller närradio) än den nu över 25 år gamla och "tunga" DAB-tekniken. DRM+ har provsänts på FM-bandet under de två senaste åren i bl.a. Storbritannien (BBC), Indien, Sri Lanka, Italien och Frankrike. Prov pågår f.n. i Brasilia och snart står även Stockholm på tur.  DRM+ och DAB+ är europeisk teknik. Det finns även en amerikansk och en japansk standard.

måndag 4 juni 2012

Fransk reklamradionej till DAB

Ingen DAB-radio för reklamradion i Frankrike

De fyra stora kommersiella radiobolagen i Frankrike kommer inte att delta i digitaliseringen av radion.
Framtidens radio kommer att distribueras via bredband och mobila lösningar som 4G. En satsning på marksänd digitalradio går däremot inte att försvara ekonomiskt, utan skulle innebära att miljoner euro satsas på ett projekt som inte är nödvändigt, skriver Lagardère, Nextradio TV, NRJ och RTL i ett pressmeddelande från branschorganisationen Bureau de la Radio.

31 maj var den sista ansökningsdagen för de som vill sända digitalradio i Paris, Marseille och Nice. Men de fyra stora reklamradiobolagen väljer att inte använda de tillstånd som de fått 2009 inför ett tidigare beslut att införa digitalradio i Frankrike (Radio Intelligence)

lördag 2 juni 2012

Öppet brev till BBC-ordföranden: DAB ifrågasätts av expert

I ett öppet brev till BBC-ordföranden Lord Patten uttrycker konsulten John Shaw sina farhågor om hur public serviceföretaget förhåller sig till övergången till digital radio. I brevet, som är rubricerat "Matching audience demand to digital sound broadcasting", pekar han bl.a. på problemet med att planeringen är inriktad på att digital radio skall distribueras i paketerade programströmmar via DAB på samma sätt som digital television är organiserad. Men hur publiken lyssnar på radio skiljer sig markant från tv-tittande.  Det finns här en stor brist på ett helhetsperspektiv vilket också visat sig när hittills de stora radioföretagen prioriterats i DAB-multiplexer på bekostnad av de mindre radiostationerna. Det är dock här det framtida utvecklingsbehovet finns; community, lokalt eller regionalt.

John Shaw skriver i sin fyra sidor analys att planerarna inte tagit hänsyn till den senaste tidens utveckling av digital ljudradio. Han lyfter fram möjligheterna med alternativ till DAB-tekniken; Digital Radio Mondiale, DRM30 och DRM+ , som är betydligt frekvenseffektivare och mindre energikrävande. Särskilt som det nu finns ett globalt intresse av DRM-systemen bl.a. i viktiga utvecklingsländer som Indien och Brasilien.

Shaw menar att det inte för sent att åter ta upp debatten om den digitala övergången. En sådan måste inkludera en ordentlig analys om vad lyssnarna verkligen vill ha och hur radioföretagen kan svara mot detta. Istället för att nöja sig med den nu 25 år gamla filosofin att ”en storlek passar alla” och att ljudradio bara är en avknoppning av paketlösningen för tv-sändningar.

John Shaw är idag fristående telekomkonsult och har tidigare arbetat i brittiska handels- och industridepartementet liksom mediemyndigheten Ofcom. I mitten av 90-talet var han involverad i den tidiga planeringen av digital radio.

Hela brevet till Lord Patten kan hämtas via länken t.h.

onsdag 23 maj 2012

Vänder det neråt för DAB-radion?

Nästan 30 % av radiolyssningen i Storbritannien sker idag digitalt, men DAB-radio minskar sin andel. Enligt Rajars senaste mätning gick DAB-radion ner från 19,4 till 19,1 % första kvartalet i år. Samtidigt ökade radiolyssnandet på nätet och via appar från 3,4 till 3,9 %.  Lyssnandet via digital-tv var i stort sett oförändrat 4,4 %.

Totalt 63,1 % av allt radiolyssnande sker fortfarande på FM och mellanvåg. En minskning från 64,1 %

En övergång till digital radio sker i Storbritannien först när 50 % av allt lyssnande sker digitalt. Tidigare räknade man att detta skulle ske 2013-2015, men nu blir det närmare 2020. Dessutom räknar ingen längre med att det analoga FM-bandet läggs ned särskilt för mindre radiostationer. 

söndag 13 maj 2012

EU: Lokal radio vill ha rätten att äga och driva egna sändare även digitalt

Community radio - den icke-kommersiella lokalradion eller närradion - i Europa består av ca 2.800 radiostationer. Organisationer som representerar denna sektor samlades 8-9 maj 2012 till ett seminarium och en hearing i Europaparlamentet i Bryssel under temat "Community Radio: A Contribution to the Digital Debate".  Bland deltagarna fanns även europaparlamentariker och representanter från mediemyndigheter. 

I sitt slutdokument som överlämnades till Europaparlamentet uppmanades EU och dess medlemmar att ta hänsyn till sektorn i all relevant Europapolitik som mediepluralism, informations - och kommunikationsteknik, den digitala utmaningen liksom i kulturella, sociala och ekonomiska sfärer.

Man vill vidare bl.a. ha en jämbördig tilldelning av frekvensspektrum mellan public service, kommersiell och community broadcasting sker, både på analoga och digitala plattformar. Lagar om detta finns redan utanför Europa bl.a. i Argentina.

För att möjliggöra att community radio skall kunna migrera till digitala plattformer krävs finansiellt stöd. Man vill också att de organisationer som representerar sektorn
såväl på den paneuropeiska som nationella nivån regelmässigt konsulteras i alla relevanta ärenden på europeisk och medlemsstatspolicy.

Vid seminariet diskuterades de två europeiska digitala sändningsteknikerna DAB+ och DRM+ AMARC Europe, som organiserade det hela, har tidigare tillsammans med Community Media Forum uttalat att analogt FM för lång tid framåt är den bästa sändningstekniken för mindre radiostationer och vill man senare migrera till en digital plattform är DRM+ att föredra. En dialog har också tagits upp med olika intressen om provsändningar i en del europeiska huvudstäder med tonvikt på mottagare för DRM+

I slutdokumentet togs systemvalet inte upp. Sektorn vill dock att EU och medlemsstaterna säkerställer att digital sändningsteknik och lagar låter community radio även i fortsättningen kan såväl äga som driva sina egna sändningssystem. Man vill således inte tvingas in i multiplexsystem gemensamma med public service och kommersiell radio  Sändarsystem som DAB+ drivs dessutom av en tredje affärsdrivande part.