måndag 17 februari 2025

Streaming är bara toppen på isberget

Video på nätet tar över traditionellt tv-tittande   -  I en stor del av världen står nu tv-tittande liksom radiolyssnandet inför en revolution på en nivå som kan jämföras med införandet av färg-tv respektive FM-radion på sin tid. Processen kan sägas ha inletts när Internet för ett kvarts sekel sedan även blev en plattform för video och audio. I detta är det intressant att fråga sig hur linjär tv och linjär radio skall kunna utvecklas vid sidan av eller i samspel med streaming exempelvis genom nya systemet i marknäten 5G Broadcast. - - - När jag reflekterar över den senaste Nielsen-rapporten som visar streamingens dominans i USA:s tv-konsumtion, kan jag inte låta bli att tänka på det framtida landskapet för våra tittarvanor, skriver på LinkedIn medierådgivaren Jürgen Proschinger i Stuttgart. Med tanke på att streaming nu har en imponerande andel på 40,3% jämfört med kabel och linjär tv på 27,2% respektive 20,5% är det tydligt att vi bevittnar ett seismiskt skifte i hur vi konsumerar media. Ändå är detta bara toppen på isberget.

YouTube nu ledande TV-plattform

Streaming via Internet större än kabel- och marksänd TV

I USA ägnar man nu mer tid åt att titta på YouTube på sina tv-apparater än på sina mobiler. För 20 år sedan grundades videoplattformen, som är det sociala mediet som svenskarna använder i störst utsträckning om man tittar på total användning, enligt Internetstiftelsen.

YouTubes vd Neal Mohan avslöjar att tittarna tittar på mer än 1 miljard timmar YouTube-innehåll på sina TV-apparater varje dag. Under de senaste två åren har YouTube behållit sin position som den mest sedda streamingtjänsten i USA och av goda skäl. Företaget har gjort några betydande justeringar av sin TV-app som får plattformen att se ut som en fullskalig streamingtjänst.

lördag 8 februari 2025

DAB blev inte radions räddning. Norrmän lyssnar allt mindre på linjär radio

Lokalradiolyssnare överger alltmer DAB och återvänder till FM

FM upplever en renässans i Norge verkar det som. Allt färre använder nu DAB för att lyssna på lokalradio, medan fler lyssnar på FM-radio, enligt färska siffror som Kantar Media tagit fram för norska lokalradioförbundet. Kantar frågar inte bara vilken kanal som lyssnas på, utan också vilken plattform de använder för att lyssna på lokalradio. Siffrorna gäller inte de nationella kanalerna som bara sänder digitalt. -  Under fjärde kvartalet 2024 svarade 53,0% av de tillfrågade att de använder FM för att dagligen lyssna på lokalradio, medan 45,5% svarade att de lyssnar på lokalradio på DAB. Under andra kvartalet 2024 lyssnade 51,5% på lokalradio på FM och 47,7% på DAB. Det är alltså inte längre bara en slump, det kan se ut som att trenden faktiskt har vänt.

onsdag 29 januari 2025

Public servicebolags övergång till DAB blir stort magplask

Stänger FM och tappar många lyssnare till fördel för kommersiell radio i Schweiz

Public servicebolaget SRG har tappat nästan en halv miljon lyssnare sedan FM-avstängningen. En minskning av lyssnarsiffrorna med en fjärdedel. Kommersiella stationer, som fortsätter att sända via FM, noterar istället tillväxt . Jämfört med andra halvåret 2024 förlorade de tre stora tyskspråkiga radiokanalerna i SRG - SRF 1, SRF 2 och SRF 3 - i genomsnitt nästan en halv miljon lyssnare per dag under de första två veckorna av januari 2025. SRG slutade sända sina radioprogram på FM i slutet av 2024.

> Läs här mer om hur Schweiz, efter Norge, blir andra landet i världen att stänga nationella FM-nätet.

torsdag 23 januari 2025

Dramatisk nedgång för lyssning på linjär radio i Sverige

Kan reklamradion överleva i ett nytt medielandskap?

Det går allt sämre för de två oligopolen för reklamradio i Sverige samtidigt som det totala lyssnandet på linjär radio (FM och DAB) fortsätter minska. Linjär radio hade under 2024 en räckvidd på 5.176.000 lyssnare per dag, i målgruppen 12–79 år, enligt Kantar Sifo. För tio år sedan hade radion 5.275.000 dagliga lyssnare med en räckvidd om 68 procent. Sedan dess har Sveriges befolkning ökat med 7,5 procent.

Kommersiell radio har minskat mest och den nedåtgående trenden fortsätter. En avgörande faktor är konkurrensen från Sveriges Radio, som nu har en marknadsandel på 78,8% mot reklamradions 21,2%. Den ökande lyssningen på strömmande ljudmedier som Spotify och poddar har också betydelse.  Läs mer om detta och vår analys här:

fredag 10 januari 2025

Radioindustrin uppmanar indiska regeringen välja DRM för digital radio

Världens största land blir sannolikt först med digitalradio såväl i FM som på mellanvåg.

Under en öppet hus-diskussion uppmanade radiobolag myndighetenTelecom Regulatory Authority of India (TRAI) att anta en enda öppen standard för digital radiosändning, med tanke på dess kostnadseffektivitet. Branschintressenter noterade vidare att en teknik som DRM kommer att främja innovation och konkurrens. Uday Chawla, generalsekreterare, Association of Radio Operators for India, lyfte fram hur lönsamhet är den verkliga utmaningen för radiobolagen, uppmanade teknikleverantörer att vara proaktiva när det gäller att skapa det digitala ekosystemet, ha en allians med mobiltillverkarna och biltillverkarna.