Streaming via Internet större än kabel- och marksänd TV
I USA ägnar man nu mer tid åt att titta på YouTube på sina tv-apparater än på sina mobiler. För 20 år sedan grundades videoplattformen, som är det sociala mediet som svenskarna använder i störst utsträckning om man tittar på total användning, enligt Internetstiftelsen.
YouTubes vd Neal Mohan avslöjar att tittarna tittar på mer än 1 miljard timmar YouTube-innehåll på sina TV-apparater varje dag. Under de senaste två åren har YouTube behållit sin position som den mest sedda streamingtjänsten i USA och av goda skäl. Företaget har gjort några betydande justeringar av sin TV-app som får plattformen att se ut som en fullskalig streamingtjänst.
"För fler och fler människor betyder att titta på TV att titta på YouTube", skrev Mohan. "Men den "nya" tv:n ser inte ut som den "gamla" tv:n. Det är interaktivt och inkluderar saker som Shorts (ja, folk tittar på dem på tv), podcaster och livestreamar, precis vid sidan av sport, sitcoms och talkshows som folk redan älskar."
Samtidigt har YouTube TV samlat mer än 8 miljoner prenumeranter, medan YouTube Premium och Music-prenumerationer skjutit i höjden över 100 miljoner (inklusive testversioner). Dessa siffror förblir oförändrade jämfört med de som presenterades förra året.
Streaming står nu för den största procenten av tv-tittandet i USA (41,6 % mot kabel 25 %,
linjär tv 23,7 % plus "övrigt"). YouTube står för 10,8 % av allt tittande och slår därmed nu Netflix.
YouTube har i sitt bibliotek 14,8 miljarder titlar video. Netflix har 7.427, Max 3.470 och Disney 2.130 för att nämna några andra streamingtjänster. 95% av titlarna på YouTube har färre än 2.000 visningar vardera. Från starten var YouTube en tjänst för privatpersoner att kunna lägga upp sina videosnuttar. Idag är utbudet betydligt bredare; även med längre reportage och dokumentärserier på professionell nivå.
YouTube Music liksom Apple Music har stark marknadsposition, men kan ännu inte på allvar utmana ledande Spotify. Man konkurrerar nu också med kommersiell linjär radio i USA i och med antalet Internet-uppkopplade bilar ökar.
I Internetstiftelsens undersökning, Svenskarna och internet, är det tydligt att Youtube är den absolut största plattformen på svenska internet.– Det finns ingen annan tjänst på nätet som når lika många och så här ser det ut i nästan hela världen, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.
Fler och fler produktionsbolag börjar lägga ut sina produktioner direkt på Youtube och dokumentärfilmer släpps på YouTube istället för som tidigare på en TV-kanal. Det finns också en tendens att mer och mer av traditionellt tv-innehåll, exempelvis gameshows eller dokusåpor, börjar släppas och produceras på Youtube.
Läs även
YouTube is now even bigger on TVs than phones
Se dokumentäreserie
Den svenska Youtube-historien (SVT 2025)