tisdag 18 februari 2025

Podcastlyssnandet i Sverige på ny rekordnivå

Bild: Jönköpings-Posten
Radion mister allt fler lyssnare till poddsfären och Spotify.
Allt fler svenskar lyssnar på podcasts enligt Mediavisions senaste analys av svensk ljudmarknad. Fjärde kvartalet 2024 lyssnade nära två miljoner 15–74-åringar på podcasts en genomsnittlig dag. Det pekar på en stark lyssnartillväxt under förra året, med hela 20%. Jämfört med 2022 är ökningen ännu större. Detta innebär att podcastlyssnandet fortsätter slå nya rekord i takt med förflyttningen från traditionellt radiolyssnande.
 – Att lyssna på podcasts blir allt vanligare. Det är nu den ljudkategori som växer snabbast i Sverige sett till dagliga lyssnare, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision. 
Det mesta av lyssnandet ägnas åt innehåll som är gratis för konsumenten, det vill säga innehåll som är annonsfinansierat eller public service. Men det konstateras även en signifikant tillväxt av hushåll som betalar för podcasts. Över 450 000 hushåll betalar för podcast-innehåll, också det ett nytt rekord. Mycket pekar alltså på en påtaglig och pågående omdaning av ljudmediet.

Mycket talar också för att konkurrensen mellan Spotify och Youtube kommer att skynda på utvecklingen. Slutsatsen blir att podcasts påtagligt breddar ljudmediet, avslutar Liljeqvist.

Mer än 95% av de som betalar för att lyssna på musik på nätet gör detta på Spotify idag.