18 september 2025

5G Broadcast växer i Europa. Testas nu i Nederländerna [uppdaterat]

Sändningsstart föreslås i vitbok bli 2028 i Frankrike.

Nederländerna kommer att ansluta sig till andra europeiska länder för att etablera det nya digitala markbundna radio- och tv-systemet 5G Broadcast. På IBC-mässan i Amsterdam demonstrerade public servicebolaget NPO och sändningsbolaget Broadcast Partners direktsänd 5G Broadcast. Man aviserade även en landsomfattande fälttest i Nederländerna som ska starta under fjärde kvartalet i år.


LTE-baserad 5G Broadcast möjliggör direktsänd tv radio och annat medieinnehåll trådlöst direkt till smartphones utan att förbruka mobildata och utan beroenden av mobila telekomnät. Tekniken använder ett separat frekvensband (UHF) för att effektivt leverera en signal till alla användare samtidigt. Eftersom spridningen av media fungerar helt oberoende av internet och mobil infrastruktur är tekniken utmärkt för framtida nödkommunikation; och är redan kompatibel med den nuvarande LTE-standarden (Further Enhanced) och kan integreras i framtida smartphones relativt enkelt och till låg kostnad. 

Nytt rekord: 53 miljoner människor i Tyskland lyssnar på ljud online 

Lyssning på marksänd radio minskar i betydelse.

Undersökningen Online Audio Monitor 2025 visar att online audio är fast förankrat i vardagen. Webbradio är fortfarande ett stabilt ankare i ljudanvändningen: 39 miljoner människor (56 %) lyssnar regelbundet på linjärt radioinnehåll online. Smart TV har blivit den näst viktigaste plattformen för ljudinnehåll online efter smarttelefonen. 

När det gäller plattformar är Spotify den obestridda ledaren bland personer under 30 år, medan YouTube fortsätter att öka i betydelse för podcasts och ljudböcker. 24 miljoner människor lyssnar på poddar, gärna politik och samhälle. Inför förbundsdagsvalet 2025 använde mer än hälften poddar som ett kompletterande informationsmedium.

10 september 2025

Parlamentet vill skjuta upp stängning av FM-radio i Schweiz

Ännu en motgång för DAB-lobbyn. Tvångsstängning bedöms äventyra privata programföretag.

Nationella rådet - parlamentets överhus  - har antagit ett förslag om nya FM-licenser från och med 2027. Detta är avsett att förhindra den planerade nedstängningen av analog radio. Rådet antog ett förslag från transportutskottet med 124 röster mot 62 och 8 nedlagda röster. Förslaget uppmanade förbundsrådet (regeringen) att avstå från att avbryta FM-sändningar 31 december 2026. Istället bör de nuvarande FM-radiolicenserna förlängas eller nya licenser läggas ut på upphandling fr o m 1 januari 2027, om nödvändigt genom en auktion.

Transportutskottet hävdade att tvångsstängningen äventyrar privata radiostationer och skulle leda till en förskjutning av lyssnare till utländska stationer. SRG (public servicebolaget) hade redan förlorat 25 procent av sina lyssnare efter FM-stängningen i slutet av 2024 – en sådan nedgång skulle vara "förödande" för reklamfinansierade privata radiostationer. (Läs mer nedan)

30 augusti 2025

Marknäten kan endast överleva genom skifte till effektivare sändningssystem

TV4 lämnar digitala marknätet och SVT sitter med Svarte Petter.

TV4 lämnar digitala marknätet vid årsskiftet, vilket innebär att kanalen inte längre blir gratis för hushåll med antenn. Färre än 200.000 hushåll berörs, enligt Mathias Berg, vd på TV4. Beslutet innebär att SR och SVT får ta över kostnaden för marknätet, som är avgörande för beredskapen vid kriser.  Att alla kommersiella bolag nu lämnar marknätet att samhällets kostnader ökar med flera hundra miljoner kronor. Därför är det avgörande att regeringen skyndsamt presenterar en lösning för hur marknätets finansiering ska säkras – utan att public service belastas, säger SVT:s vd Anne Lagercrantz om beslutet. 

- Men marknätet kan bevaras genom att ny teknik ersätter systemet DVB-T2. Läs mer om detta nedan.

Streaming på rekordnivå i Sverige

Svenskar tittar i snitt 100 minuter per dag på onlinevideo – mest i Norden

Antalet betalda streamingabonnemang i Sverige passerar 9,5 miljoner under andra kvartalet och slår därmed nytt rekord. Återigen är det delvis annonsfinansierade abonnemang som driver tillväxten, vilket presenteras i Mediavisions nya analys av svensk TV & streamingmarknad.


Över 9,5 miljoner betalda streamingabonnemang finns nu, vilket är en ökning med två miljoner abonnemang jämfört med samma period 2024. HVOD, billigare streamingabonnemang med reklam, är den stora drivkraften för tillväxten. Reklamfinansierade abonnemang står för över 80 procent av de tillkomna abonnemangen under det senaste året.

19 juli 2025

Finns det en framtid för svensk radio?

Radion tredje medieplattform efter tv och sociala medier, men fortsätter minska

Radiolyssnandet i Sverige fortsätter minska. I vecka 26 hade radion en daglig räckvidd om 58,2% vilket innebär en nedgång på 2,4% på årsbasis. 2020 var den totala räckvidden 73,2% i v.26. Sveriges Radios andel av den totala lyssningstiden har ökat med 2% till 77% medan kommersiell radios andel minskat med 2%.  Kommersiell radio, som domineras av Bauer och Viaplay, har idag endast 22,3% av lyssnartiden. Nästan hälften av radiolyssnandet ägnas åt SR P4 som har 48,1%. (+1,3%).  Läs mer fakta och analys nedan