Lyssning på marksänd radio minskar i betydelse.
Undersökningen Online Audio Monitor 2025 visar att online audio är fast förankrat i vardagen. Webbradio är fortfarande ett stabilt ankare i ljudanvändningen: 39 miljoner människor (56 %) lyssnar regelbundet på linjärt radioinnehåll online. Smart TV har blivit den näst viktigaste plattformen för ljudinnehåll online efter smarttelefonen.
När det gäller plattformar är Spotify den obestridda ledaren bland personer under 30 år, medan YouTube fortsätter att öka i betydelse för podcasts och ljudböcker. 24 miljoner människor lyssnar på poddar, gärna politik och samhälle. Inför förbundsdagsvalet 2025 använde mer än hälften poddar som ett kompletterande informationsmedium.
Acceptansen för AI-röster eller rena AI-format är låg, men stödfunktioner som översättningar möts av större gillande. De som redan har haft kontakt med AI-ljud bedömer användningen mycket mer positivt.
Människor lyssnar mest hemma och föredrar att lyssna "på vägen" när de är på väg: nästan 32 miljoner människor (45 %) lyssnar på onlineljud, särskilt radio, medan de kör. Ljud online är mer relevant än någonsin. Resultaten visar på ett imponerande sätt webbradions centrala roll på den digitala ljudmarknaden: Oavsett om det är hemma, på vägen eller i bilen – radioinnehåll är också en välbekant och pålitlig följeslagare på nätet i alla åldersgrupper och regioner, säger VAUNET:s styrelsemedlem Marco Maier.
Anm. VAUNET är de kommersiella radioföretagen riksorganisation.
Du kan hitta fler insikter och fakta i
Online Audio Monitor 2025.
Läs även
Om tio år lyssnar vi på radio mest on-line istället för marksändningar