Lyssnarmätningar pekar på kommande systemskifte
Enligt Kantar Sifos mätningar fortsätter radiolyssnandet i Sverige att minska. I vecka 40 hade radion en daglig räckvidd om 58,2% vilket innebär en nedgång på 2,8% på årsbasis. 2020 låg den totala räckvidden på nivån 70%. Sveriges Radios andel av den totala lyssningstiden har ökat med 2,4% till 79,3% medan kommersiell radios andel minskat med 2,4%. Kommersiell radio, som domineras av Bauer och Viaplay, har idag endast en femtedel av lyssnartiden; 20,7%. Nästan hälften av allt radiolyssnande på svensk radio ägnas åt SR P4 som har 48,7%. (-0,2%). Tar public service över helt?
Under 2024 lyssnade 54 procent av befolkningen på radio i bilen en genomsnittlig dag. Bilradio var därmed det vanligaste sättet att lyssna på radio. En tredjedel, 33 procent, lyssnade på radio i traditionell radioapparat. Radiolyssningen sker huvudsakligen på FM och på Internet, såväl i bil som i hemmet samt mobilt i smartphones. Lyssning via DAB+ är marginell i detta sammanhang.
Public Access har senast i somras rapporterat och analyserat radions negativa utveckling. De veckovisa mätningar som Kantar Sifo redovisat sedan dess ger inga indikationer om att detta är en tillfällig nedgång. Den nedåtgående trenden för radiomediet är inte unik för Sverige.
Ett systemskifte kan innebära att kommersiell radio inte får tillräckligt med lyssnare och därmed blir olönsam och upphör samtidigt som den ideellt drivna närradion (föreningsradion) utplånas. Detta innebär att Sveriges Radio blir kvar som den enda aktören med marksänd linjär radio. Med ett sådant systemskifte om ett par år innebär detta att SR hamnar i en liknande situation som SVT nu får med digitala marksända tv-nätet 2026.
Läs mer
Senaste Kantar Sifo PPM-mätning
Läs även
Marknaden för marknät för radio och tv föreslås avregleras redan nästa år