08 oktober 2025

Globalt använder 6 av 10 mobilt bredband för internet

Smartphones är utan konkurrens nu den dominerande medieplattformen. 
Nio av tio svenskar är idag beroende av mobilt bredband, som också har fått en världsomspännande etablering. Detta vid sidan av fibernät och satellitöverföring. Omkring 4,7 miljarder människor, eller 58 procent av världens befolkning, använder nu mobila internettjänster på sin smartphone eller annan enhet som Carplay, enligt den årliga rapporten State of Mobile Internet Connectivity från GSMA, branschorganisationen för mobilsektorn.

Trots att 96 procent av världens befolkning bor i områden med mobil internettäckning tillgänglig för dem, använder 3,1 miljarder människor det fortfarande inte. Dessa människor – 38 procent av världens befolkning – befinner sig inom det som kallas användningsgapet, där andra hinder än tillgänglig täckning håller dem offline.


Mobilt nätverk är fortfarande det primära, och i många fall enda, sättet för de flesta att få tillgång till internet i låg- och medelinkomstländer, och står nu för 84 procent av de globala internetanslutningarna.


Framsteg fortsätter att göras när det gäller att leverera mobil internettäckning till alla, överallt, med ytterligare 40 miljoner människor som täcktes av mobil internetinfrastruktur förra året, majoriteten (75 procent) i Afrika söder om Sahara. Detta innebär att cirka 300 miljoner människor (4 procent av världens befolkning) lever i det som kallas täckningsgapet, utan tillgänglig mobil internetuppkoppling.


Detta innebär att 3,4 miljarder människor globalt förblev utan uppkoppling till mobila internettjänster år 2024 – en kombination av användningsgapet och täckningsgapet. Den överväldigande majoriteten (över 90 procent) av dessa bor i områden med tillgänglig täckning som de fortfarande inte kan eller vill använda. Att täcka detta användningsgap skulle ge uppskattningsvis 3,5 biljoner dollar i ytterligare BNP globalt under de åtta åren fram till 2030.


Den stora majoriteten (93 procent) av de utan uppkoppling bor i låg- och mellaninkomstländer, där ytterligare klyftor utgör ytterligare utmaningar. Vuxna som bor på landsbygden i låg- och mellaninkomstländer är 25 procent mindre benägna att använda mobila internettjänster än de i stadsområden.


Viktiga hinder för införandet av mobilt internet inkluderar medvetenhet om mobilt internet, överkomliga priser (främst för telefoner) samt digitala färdigheter och läskunnighet.


I låg- och medelinkomstländer har överkomligheten för en instegsenhet med internetanslutning varit relativt oförändrad sedan 2021 och representerar 16 procent av den genomsnittliga månadsinkomsten, vilket ökar till 48 procent för de fattigaste 20 procenten. Även om 'den digitala klyftan' och 'koppla samman de ouppkopplade' har funnits på agendan i över ett decennium, är det dags att driva mer meningsfulla framsteg, kommenterade Vivek Badrinath, generaldirektör för GSMA. En enhet för 30 dollar skulle kunna göra telefoner överkomliga för upp till 1,6 miljarder människor som för närvarande inte har råd att ansluta till tillgänglig mobil internettäckning.


År 2024 lanserade GSMA Handset Affordability Coalition, ett initiativ som involverar stora globala mobiloperatörer, leverantörer, aktörer inom enhetsekosystem, internationella organisationer och finansieringsinstitut, såsom Världsbanksgruppen, ITU och WEF Edison Alliance, i syfte att påskynda tillgången till smartphones bland befolkningar i låg- och medelinkomstländer.


Andra hinder för att använda tillgängliga mobila internettjänster inkluderar bristen på relevant innehåll, oro för säkerhet och begränsad eller ingen tillgång till grundläggande stabil el.


En viktig ständig utmaning, även bland de 4,7 miljarder människor som redan är online via mobilen, är att användare ska ha en säker, tillfredsställande, berikande och produktiv online-upplevelse som är överkomlig i deras sammanhang. Medan de flesta mobila internetanvändare använder det varje dag, är detta ofta begränsat till en eller två aktiviteter, som att kolla en nyhetssajt eller ett flöde på sociala medier.


På täckningssidan fortsätter framsteg att göras både inom standard- och mer avancerad teknik, där 5G-tjänster nu täcker mer än hälften av världens befolkning (54 procent) och 4G når 93 procent.


Att vara online har enorma och obestridliga socioekonomiska fördelar för individer och samhällen, fortsätter Badrinath. Viktiga tjänster som hälso- och sjukvård, utbildning, e-handel och banktjänster nås nu oftast online, och för miljarder människor innebär detta främst via mobilen.


I 96 procent av världen finns infrastrukturen på plats för att människor ska kunna vara online via mobilen. Att ta bort de återstående hindren för att använda dessa tjänster är avgörande för att säkerställa att befintliga digitala klyftor minskas snarare än fördjupas och att många fler av dessa 3,1 miljarder människor kan dra nytta av livsförändrande uppkoppling.


Rapporten om tillståndet för mobil internetanslutning 2025 finansieras av Storbritanniens utrikes-, samväldes- och utvecklingskontor (FCDO) och svenska Sida.


Mer fakta:

GSMA - Mobile for Development (M4D)


Läs även

Smartphones blir den viktigaste medieplattformen

Radio och tv i 5G-revolutionen. Ny teknisk rapport från EBU


Public Access började rapportera om utvecklingen av smartphones och dess betydelse för medierna redan för 15 år sedan. Här ett urval av artiklar:


Sveriges Radio sätter mobilen först i sin digitala strategi

Mobilt bredband blir mest betydelsefulla plattformen för radio och tv

DAB-radio: Lobby i strid mot mobilt bredband

DAB-radioband övertas av mobilt bredband