Elgiganten avbryter kampanj för skrotning av FM-radio.
Försäkringsbolag avråder från DAB-adaptrar i bil.
Butikskedjan
Elkjøp (Elgiganten i Sverige) avbrutit sin nationella reklamkampanj för
skrotning av gamla FM-mottagare. Detta efter en begäran från Norska Lokalradioforbundet (NLR)
som menar att kampanjens budskap är felaktigt och att det strider mot
marknadsföringslagen. Budskapet i annonserna i nationell radio och TV
har varit att radion blir tyst när FM-nätet släcks och att konsumenten
behöver göra något för att få ljudet tillbaka. Kunden får pant för sin
påstått värdelösa FM-radio för inköp av nya DAB-mottagare på Elkjøp.
Budskapet
är inte korrekt när man vet att drygt 180 norska lokala radiostationer
kommer att fortsätta att använda FM-plattformen till åtminstone 2022.
Kommunikationschef
Øystein A. Schmidt i Elkjøp säger att företaget är överens om att
ordalydelsen i kampanjen är olyckligt och att de därför har beslutat att
stoppa kampanjen med omedelbar verkan. Enligt norsk marknadsföringslag
anses en affärsmetod som vilseledande om den, i sitt sammanhang, efter
en helhetsbedömning, utelämnar eller döljer väsentlig information som
konsumenterna inom ramen måste fatta ett välgrundat beslut om
finansiellt eller presentera informationen på ett oklart, obegripligt,
tvetydigt eller olämpligt sätt.
Läs även: Stopper nasjonal DAB-kampanje etter påtrykk fra NLR
Avstängningen
av det rikstäckande FM-nätet inleddes i januari i Nordlands fylke och
fortsatte i mitt-Norge (Tröndelag etc) 8 februari. Hela FM-nätet för NRK
liksom reklamradioduopolet Bauer och MTG ska vara stängt lagom till jul
i år. Nedsläckningen har hittills gett upphov till ett utbrett
missnöje eftersom lyssnarna själva måste bekosta inköp av nya mottagare
för att kunna lyssna på främst NRK. Dessutom rapporteras fortfarande om
problem med DAB-nätets geografiska täckning, som upplevs som en
försämring mot tidigare FM-radio.
Mycket kritik har
sedan i somras riktats mot de DAB-adaptrar som rekommenderas de bilägare
som inte vill installera en integrerad DAB-radio vilket kan kosta
uppemot 10.000 kronor. En adapter, som sänder på FM (!) till bilradions
FM-mottagare är relativt billig, men problemet är att adaptrar inte är
säkra.
Försäkringsbolaget Tryg varnar nu för helt fristående/lösa DAB adaptrar i bil. Vi
går så långt som att avråda lösa DAB adaptrar i bilen. Vi behöver inte
fler prylar som distraherar oss. Förare använder redan mobiler, GPS
displayer och hemelektronik i bilen, säger direktör för Tryg Forsikring i Norge, Espen Opedal. Det kan vara svårt att byta kanal, och då kan det vara direkt farligt i trafiken.
NRK
har vid flera tillfällen anklagats för att fört en ensidig kampanj för
DAB-radio där man förtigit att lokalradio - såväl kommersiell som
närradio - får fortsätta på FM i större delen av Norge. Det har också
framförts misstankar om att de DAB-mottagare NRK delar ut vid
pristävlingar ”donerats” av företag som importerar och säljer
DAB-mottagare. NRK vill inte redovisa någon upphandling av dessa mottagare.
I
sociala medier fortsätter den livliga debatten om norska FM-släckningen
och övergången till DAB+. De två största Facebookgrupperna är Nei til tvangsinnføring av DAB radio i Norge och JA TIL FM!
Läs även
Forsikringsselskap advarer mot DAB-adapter
FM-stängningen i Nordland visar på DAB-teknikens sårbarhet
Samhällskostnaderna för DAB+ i Norge 23 miljarder kr