fredag 6 januari 2017

Samhällskostnaderna för DAB+ i Norge 23 miljarder kr

Sju av tio bilar har ännu inte DAB+
De samhällsekonomiska kostnaderna för att släcka FM-nätet blir 23 miljarder kronor.  Visserligen sparar man in 150 miljoner kr om året på distributionskostnaderna för NRK med det nya DAB-nätet, men DAB-mottagare är inte standard för de populäraste bilarna. DAB+ måste således installeras säger investeringsdirektör Robert Næss i Nordea i en intervju i TV2. I Europa har endast 13 % av helt nya bilar (2016 och framåt) DAB-radio.


Vad man har glömt bort är att räkna med är hur mycket extra kostnader det är faktiskt förknippas med att få DAB+ även i nya bilar. I de 15 mest sålda bilar i Norge (från bl.a. Sverige och Tyskland) finns inte DAB+ som standard. Således måste importören beställa detta och merkostnader för bilköp stiger. Detta leder ofta till extra utgifter på 5.000 norska kronor, sade Naess.


För årsmodell 2012 och tidigare är det högst 1 % av bilar i Europa som har DAB installerat. För 2016 årsmodeller och nyare är det 13 %.

Bild: TV 2
Ytterligare två miljoner gamla bilar som inte har DAB och som behöver ersätta sina bilradio nästa år om bilägaren vill kunna lyssna på NRK, P4 eller Radio Norge. De flesta lokala stationer fortsätter på FM, så det är inte nödvändigt att köpa DAB-radio i bilen.

Naess har räknat ut att det kostar 10 miljarder att ersätta radioapparater i befintliga bilar och ytterligare kostnader på 13 miljarder för att få det i alla nya bilar. 23 miljoner NOK är den verkliga samhällskostnaderna för att införa DAB. Det blir således de norska bilisterna som får bära kostnaden för NRK:s besparingsbehov.

Fakta
Det är inte enbart FM-mottagare i bilar som måste ersättas utan i en del äldre bilar finns den tidigare versionen av DAB, som inte kan användas för att lyssna på dagens DAB+ utan också måste skrotas.

Se hela intervjun med Robert Næss i TV2


Läs även
DAB fortsätter oroa bilbranschen i Norge
Mobilt bredband räddar radio i bilarna i Norge