Inga tecken på att kommersiell radio ökar sin lyssnarandel med DAB

Bauers P4 kan inte heller ses som vinnare. Visserligen ökade marknadsandelen från vecka 31 till 39, så på detta sätt ett ok höst för P4. Men NRK är inte oväntat den stora vinnaren. DAB-kanalen NRK P1 + ökade dock från andel 4,3 till 6,0%, det vill säga nästan 50% fler lyssnare på ett år. Fortsätta denna trend är inte längre innan P1 + är större än Radio Norge. Kommersiell radio i Norge har en betydligt svagare position i förhållande till public service än i Sverige där reklamradion har ca 35 % av lyssnarna.
Av de kanaler som enbart sänds i DAB-nätet når NRK:s tre P1+, mP3 och P13 tillsammans 10 %. Av övriga DAB-kanaler - tre NRK och fyra kommersiella - når ingen kanal över en (1) procent av lyssningen. Exempelvis får NRK Nyheter endast 0,9% av lyssningen. Utfallet av årets mätningar hittills pekar på att det inte finns lyssnarefterfrågan på ett stort utbud radiokanaler vare sig det handlar om NRK eller reklamradion. Detta har hittills varit ett av de bärande argumenten för att ersätta FM-nätet med DAB+.
PPM-talen för hela Norge, vecka 39, 2016 - Marknadsandel i % ( i parentes v 31, 2016)
Rikskanalerna
NRK TOTALT - 68,6 - (68,0)
NRK P1 - 44,1 - (44,6)
NRK P2 - 5,2 - (4,5)
NRK P3 - 7,9 (7,5)
P4 - 17,6 (17,2)
Radio Norge - 7,3 - (8,2)
Lokalradio
P5 - 1,5 - (1,5)
NRJ+ - 1, 5 - (2,0)
Digitala kanaler
NRK P1+ - 6,0 - (6,1)
NRK mP3 - 2,8 - (2,7)
NRK P13 - 1,0 - (1,0)
NRK Klassisk - 0,2 - (0,2)
NRK Nyheter - 0,9 - (0,7)
NRK Sport - 0,4 - (0,8)
P4 Andre - 0,0 - (0,1)
Radio Norge Soft 0,5 - (0,2)
Radio Rock - 0,7 - (0,9)
Kiss - 0,8 - (0,6)
(Källa: Kantar TNS, tidigare TNS Gallup) I mätningen inkluderas inte lokalradio utanför stora näten inklusive närradio.
Läs även
Läs även