19 juli 2025

Finns det en framtid för svensk radio?

Radion tredje medieplattform efter tv och sociala medier, men fortsätter minska

Radiolyssnandet i Sverige fortsätter minska. I vecka 26 hade radion en daglig räckvidd om 58,2% vilket innebär en nedgång på 2,4% på årsbasis. 2020 var den totala räckvidden 73,2% i v.26. Sveriges Radios andel av den totala lyssningstiden har ökat med 2% till 77% medan kommersiell radios andel minskat med 2%.  Kommersiell radio, som domineras av Bauer och Viaplay, har idag endast 22,3% av lyssnartiden. Nästan hälften av radiolyssnandet ägnas åt SR P4 som har 48,1%. (+1,3%).  Läs mer fakta och analys nedan

04 juli 2025

Stängning av FM-radion i Schweiz skjuts sannolikt upp i fem år

Utbrett missnöje med public servicebolagets övergång till DAB i år


Förbundsrådet beslutade 2023 att avveckla FM-kanaler senast 31 december 2026. Detta beslut stöds inte av en knapp majoritet i Nationalrådets transport- och telekommunikationsutskott. Med ordförandens utslagsröst, beslutade utskottet att lägga fram en motion som instruerar Förbundsrådet att överge den planerade avaktiveringen Istället måste regeringen förlänga de nuvarande FM-koncessionerna eller utfärda en ny anbudsinfordran för tilldelning av FM-koncessioner med början 1 januari 2027.