Är monopolet effektivt och statens ägande motiverat?

Granskningen ska besvara följande frågor:
• Är Teracom Boxer Groups monopol inom marksänd radio och TV effektiva?
• Är statens reglering, uppföljning och kontroll av marknaderna för marksänd radio och TV effektiv?
• Klarar Teracom Boxer Group att skapa värde för ägaren, utan att missköta samhällsuppdraget eller missbruka sin monopolställning? Har regeringen gett Teracom Boxer Group förutsättningar att på ett ansvarsfullt sätt förvalta sina monopol och samtidigt skapa långsiktigt värde?
• Är statens ägande av Teracom Boxer Group motiverat?
Marknäten som bolaget driver är centrala för att målen för public service och för mediepolitiken i stort ska uppnås, och de har också en viktig roll för krisberedskapen. Samtidigt förändras mediekonsumenternas beteende, i takt med att med nya distributionssätt för radio och TV tillkommer. I förlängningen kan detta påverka marknätens betydelse, och därmed också Teracom Boxer Groups roll.
Läs även