Byte av mätföretag hjälper DAB-aktörerna redovisa ökad lyssning.
De nationella lyssnarnas siffror representerar ett begränsat urval från en triopol skriver Norsk Radioytter Forening. 1 januari 2019 tog Nielsen över de nationella lyssningsmätningarna för radio. Detta jobb tog man över från TNS Kantar. NRK, P4-gruppen (svenska NENT) och tyska Bauer Media är beställarna av tjänsten. De första resultaten från Nielsens mätning släpptes den 15 januari 2019 och visar en marginell förändring från TNS Kantars tidigare mätningar under flera år.
Mätresultatet kan tyda på att den dagliga närvaron har stigit, men Nielsen har inkluderat fler kanaler än vad TNS Kantar tog hand om. Sammantaget finns inga synliga förändringar från mätningarna till TNS Kantar. Bauer Media har en sammanlagd nationell marknadsandel av de tre aktörerna på mindre än 10% och P4: s huvudkanal har 11%. Det är ganska dåliga tal och skiljer sig inte mycket från TNS Kantar skriver NRLF, som frågar sig om de nationella lyssningstalen är verkliga och korrekta. NRLF tror att dessa tal inte längre har något värde. Mätmetoden är huvudsakligen från 1980-talet och inte vidareutvecklad. I artikeln beskrivs mätmetoderna i synnerhet PPM (Portable People Meter) närmare.
Undersökningsgruppen består av 2.000 utvalda personer som förutsätts representera hela norska befolkningen om 5 miljoner. Mätningarna fångar inte upp andra digitala ljudtjänster än de tre aktörernas egna plattformar på DAB. Lyssningen på lokalradio på FM liksom på grannländerna på FM mäts inte, utan det handlar enbart om de tre nationella bolagens sändningar. PPM mäter inte heller radiolyssnandet via streamingtjänster som TuneIn.
Läs hela artikeln
Läs även