söndag 19 augusti 2018

Norska DAB-lobbyn byter namn och satsar på Internet

Radio på nätet blir nu rumsrent för lobbyister
Dagen innan det i Oslo publiceras en bok om DAB-skandalen kommer ett pressmeddelande från de personer som i flera år arbetade för att få FM-nätet ersatt av DAB. Man skriver att Etter en fullført digitalisering av radiokringkasting går NRK, P4-gruppen og Bauer Media sammen om å opprette selskapet Norsk Radio. Men det handlar inte om ett nytt företag utan man har helt enkelt 30 juli 2018 efter sju års verksamhet bytt namn på Digitalradio Norge AS. Bolaget - som ägs av NRK och svenska MTG  - har nu fått en annan skepnad, men med annat syfte.


Det är de nya smarthögtalarna som lockar. Syftet är att ombesörja för att norskt innehåll får en bred distribution också på digitala lyssnarplattformar som streaming och smarthögtalare. Det er ingen hemmelighet at smarthøyttalere er det neste store teknologiske hjelpemiddelet som vil finne sin vei inn i norske hjem. Internasjonalt er denne trenden allerede godt i gang, blant annet drevet frem av Amazon, Google og Apple. Smarthøyttalere egner seg svært godt for radiolytting og Norsk Radio skal bidra til at norsk innhold gjøres enkelt tilgjengelig, berättar Ole Jørgen Torvmark, vd för Norsk Radio AS.

Första resultatet av detta samarbetet är att Norsk Radio under namnet Radioplayer kan erbjuda en gemensam radioapp och nätsida med alla de tre bolagens 30 kanaler samlade på ett ställe. Man inbjuder även andra radiokanaler till samarbetet. Vi konkurrerer stadig mer på en internasjonal arena med aktører fra hele verden bare noen knappetrykk unna. Da står vi sterkere om vi har hele den norske radiobransjen i ryggen, säger Kenneth Andresen, direktör for MTG-ägda P4-gruppen och styrelseordförande i Norsk Radio.

Digitalradio Norge lever vidare

Ole Jørgen Torvmark var tidigare vd för Digitalradio Norge AS. Han var den mest framträdande talesmannen för DAB-lobbyn och är i Norge beryktad som ”mannen som släckte FM”.  På bl.a. webbsidorna radio.no och dabmytene.no har företaget varit bakom mycket av den felaktiga information om DAB och FM som spritts såväl i Norge som utomlands. Så sent som för en vecka sedan hade Digitalradio Norge i tyska medier en motkampanj ifråga om rapporteringen i internationella medier om den minskande radiolyssningen i Norge.

Digitalradio Norge AS stod i spetsen för den kampanj som framgångsrikt lyckades få norska politiker gå på bluffen att Internet inte skulle räcka till för norsk radio. Nu satsar samma personer istället på online radio. - Norsk radio är således inget nytt företag utan ett namnbyte på Digitalradio Norge AS, vars verksamhet i praktiken fortfarande finns kvar.

Läs Norsk radios pressmeddelande

Läs även
Varför DAB-radio i Norge, men inte i Sverige?
DAB-radiovärldens illusioner oroar

Lyssna på poddserien i 28 avsnitt
 

HVEM SLUKKET LYSET PÅ FM?