onsdag 20 juni 2018

Webb-tv står för en allt större del av svenska tv-marknaden

Traditionell tv kan backa sex procent i år.
Svensk tv-marknad nådde nya rekordnivåer 2017 konstaterar Mediavision i den nyligen publicerade årliga analysen ”Swedish TV Market”. Tillväxten under 2017 drevs av webb-tv, som nu utgör nära 25 procent av tv-marknadens omsättning, om public service exkluderas.Svensk tv-marknad är stark. Sammantagna intäkter för traditionell tv och webb-tv uppgick till nära 24 miljarder kronor 2017.

Detta innebar att fjolåret var ytterligare ett år av stark tillväxt, med internetdistribuerade tjänster som draglok. Totalt utgör intäkterna från webb-tv nu 23 procent av hela tv-marknaden, exklusive public service. Webb-tv-intäkterna växte dessutom starkt, över 20 procent, jämfört 2016.

Konsumenterna väljer i högre grad streamingtjänster och tittartillväxten för webb-tv fortsätter även under 2018 enligt Mediavisions prognos. Men eftersom tittandet på traditionell tv samtidigt tappar, blir sammantaget resultat att tv-konsumtionen i Sverige är stabil 2018. Trots att 2018 är ett år med tv-evenemang som OS och fotbolls-VM, förutspås konsumtionen av traditionell tv att backa ytterligare sex procent jämfört 2017.

I takt med att konsumtionen flyttar till nätet, ökar även intäkterna för webb-tv. Det gäller både annons- och betalintäkter. Tillväxten i både tittande och omsättning kommer i synnerhet från prenumerationsbaserade tjänster (SVOD) som Netflix, Viaplay och C More. Mediavisions prognos är att dessa SVOD-intäkter kommer att överstiga 3 miljarder kronor 2018.

Det som driver just nu är att alltfler skaffar streamingabonnemang men också att de reklamfinansierade streamingtjänsterna ökar fort. Mediavision tror på fortsatt stark tillväxt under kommande år i och med att streamingtjänsterna förbättras och konsumtionen fortsätter ök, säger Marie Nilsson vd på Mediavision.

Läs även
BBC förutser en framtid helt på Internet
Nordiska streamingmarknaden växer mest