lördag 6 januari 2018

Traditionell radio och tv minskar, men långsammare än man tror

Många år kvar innan digital radio och video på nätet tar över
Amerikanska konsumenter fyller en stor del av sina vakna timmar med mediaanvändning. Exemplevis medelar Netflix nu att man satsar 60 miljarder dollar på egenproduktion.  Att utvecklingen går mot alltmer medietid på nätet är tydligt, men evolutionen går inte så fort som många tror. Enligt eMarketers senaste beräkningar spenderar amerikanska vuxna mycket mer tid med traditionell radio (AM/FM) än de gör med sociala medier. Traditionell tablå-tv via etern och kabel minskar men har fortsatt dominant position flera år framöver.


Enligt eMarketers senaste prognos är amerikanska vuxnas genomsnittliga dagliga tid med traditionell radio mycket högre än deras tid med sociala medier. Medelvärdet för traditionell radio 2017 beräknas till 1 timme 26 minuter.  Sociala medier: 40 min via mobila enheter och 11 min via dator.

Totalt sett väntas konsumtionstiden för nätmedier växa med blygsamma 3,5% nästa år.
Beräknad över hela den vuxna befolkningen förväntas den dagliga tiden med Facebook stiga från 25 min 2017 till 27 min 2019.

Även i dessa tider med Netflix och YouTube är vuxnas genomsnittliga dagliga konsumtion med traditionell-tv mer än 2 timmar högre än tiden för digital video. Tid som spenderas med tablå-tv sjunker stadigt, medan tiden som spenderas med nät-tv stiger stadigt.

Men tar lång tid att komma ifatt. Prognosen är att vuxna 2017 konsumerat 3 timmar 58 minuter dagligen med tablå-tv mot 1 tim 17 min med nät-video/tv. 2019 kommer gapet att ha minskat något till 3 tim 47 min för tablå-tv mot 1 tim 26 min för nätet.


Trots detta satsar dock annonsörerna i USA i relation till den tid konsumenterna ger traditionell radio och tv så satsar nu mer på nätmedierna. Där finns ju också stor del av den yngre publiken.

Läs hela artikeln i Marketer

Läs även
Hälften av amerikanska barn ser nu på nätvideo
Systemskiftet: Allt fler tittare överger TV-mottagaren