måndag 13 november 2017

Brexit kan bli en katastrof för brittisk radio- och tv-industri

Mediesektorn förlorar investeringar och yrkesfolk från andra länder
Brittiska näringslivet står nu inför enorma problem 2019 och detta inkluderar tv-sektorn. Storbritannien är Europas ojämförligt största exportör av tv-program.  Enligt BBC varnas det nu för att TV-företag kan behöva flytta en del verksamheter utomlands om det inte något Brexit-handelsavtal träffas. Även inom den anslutande s.k. kreativa sektorn (film, musik, reklam etc) befarar man stora problem.


Storbritannien dominerar Europas tv-sektor, genom tillgången på kvalificerade medarbetare och att engelska är det dominerande branschspråket. Tack vare ursprungsprincipen kan hundratals internationella medieorganisationer baserade i Storbritannien sända överallt i EU.

Adam Minns, verkställande direktör för Commercial Broadcasters Association (COBA), uppskattar att ett av fyra jobb i den brittiska tv-branschen arbetar uteslutande, eller delvis, på en internationell kanal. Mer än 500 miljoner pund per år investerat i löner, allmänna kostnader och teknik. COBA företräder medianätverk som Eurosport, Disney och Discovery.

Minns menar att de internationella programföretag som är baserade här skulle motvilligt bli tvungna att omstrukturera sin europeiska verksamhet. Inget avtal skulle riskera tusentals jobb i den brittiska tv-branschen, hundratals miljoner pund av investeringar varje år och skulle undergräva sektorns långsiktiga global konkurrenskraft. Liksom många sektorer, kan broadcasters inte vänta tills uträdesdagen i mars 2019 för att fatta beslut om framtiden för sina europeiska företag.

Mediemyndigheten Ofcom påminde nyligen att Brexit var en av de största utmaningarna för sektorn. Amsterdam och Dublin är två av städerna inom EU som hoppas kunna locka till sig programföretag.

Regeringens syn framförd via Department for Digital, Culture, Media and Sport är dock att the UK is currently the EU's biggest broadcasting hub, and the sector makes an important contribution to our thriving creative industries. During our negotiations with the EU we will work to get the right deal for broadcasters and will support their continued growth in the UK.

Även de kreativa industrierna, som genererar 87 miljarder pund per år och innefattar film, musik, reklam och videospel, kan drabbas av en efter-Brexit-begränsning varnar branschorganisation Creative Industries Federation (CIF). Detta är i fara om invandringen begränsas. Sektorn är starkt beroende av frilanspersonal, varav många från EU.

CIF uppmanar regeringen att förhandla om fri rörlighet för brittiska och EU-arbetstagare för kortsiktiga projekt. En undersökning av CIF:s 250 medlemsföretag fann att tre fjärdedelar anställda var EU-arbetstagare och två tredjedelar sa att de inte kunde fylla dessa jobb med brittiska medborgare.

Läs mer
Brexit 'threat to UK broadcasting jobs', trade body warns
Creative sector warns of Brexit threat to economy

Läs även
Största kommersiella tv-bolaget tvingas spara efter Brexit