onsdag 25 februari 2015

SBS Discovery Radio rapporteras vara till salu

Ägarbyte i Nordens största reklamradiobolag åter aktuellt  [Uppdaterat]
Amerikanska Discovery Communications har påbörjat en försäljning av SBS Discovery Radio. Tre år har gått sedan Discovery köpte SBS Nordic för över 11 miljarder kronor för tre år sedan. I köpet ingick 12 tv-kanaler och 14 radiostationer i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Enligt Dagens Media har Discovery har nu påbörjat en process där hela SBS Discover Radio i Norden ska säljas och det ska redan finnas bud på verksamheten.

Källor uppger för Dagens Media att Discovery, som är ett utpräglat tv-bolag, inte tycker att radion passar in i verksamheten. SBS Discovery Radio är den stora dominanten på marknaden med 74 av 100 reklamradiotillstånd och en marknadsandel på 65 procent, mot MTG Radios 35 procent.

Några av SBS Discovery Radios stationer i Sverige är Mix Megapol, Rockklassiker och The Voice. Bolaget startades i början av 1990-talet som ett affärsområde inom Bonnier-koncernen, men köptes 2003 av SBS Radio, vars ledning idag inte vill kommentera något.

Christer Modig vd MTG Radio säger till Dagens Media att han är ytterst tveksam till att någon vill köpa. Just nu finns inget politiskt engagemang för att besluta om den nödvändiga digitaliseringen av radio och alla kanalers licenser går ut 2018,  – Det är ingen guldgruva och jag vet inte vem som skulle kunna vara spekulant. Jag är tveksam till att Bonnier skulle vilja ta sig an företaget.

Läs mer i Dagens Media

Discovery Radio sänder sedan länge även i danska och norska DAB-nätet, men till skillnad mot kollegorna i Oslo och Stockholm vill man i Köpenhamn nu behålla sitt FM-nät och bromsa DAB.

I Sverige har man några DAB-tillstånd som kan aktiveras om det i höst skulle bli ett politiskt beslut om en övergång till DAB i Sverige. I Finland sänder man enbart på FM eftersom man redan 2007 sade definitivt nej till DAB i Finland. På tv-sidan är Discovery mest känd som ägare av bl.a. Kanal 5 och 9.

Att MTG Radio skulle köpa SBS Discovery är inte troligt eftersom ett reklamradiomonopol skulle ifrågasättas av konkurrensmyndigheterna  Sverige och EU.

Läs även