söndag 3 november 2013

Nedläggningen av Radio 1: Inget samband med utebliven digitalisering

Radio-vd skyller på politiker
Sveriges enda kommersiella pratradiokanal - Radio 1 i Stockholm - läggs ner vid årsskiftet. Kanalen har profilerat sig genom namnkunniga programledare som Robert Aschberg, men "vi har inte råd att driva kanalen längre", säger Christer Modig som är vd för MTG Radio.

Vi lägger ner Radio 1 för att vi måste. Det är framför allt de ekonomiska förlusterna för Radio 1 som tvingar oss till det här, säger Modig. 
Det handlar om alltifrån dyra sändningstillstånd till den stora förlust av marknadsandelar som MTG Radio gjorde i fjol då en rad NRJ-stationer i fjol bytte från MTG till det nätverk som tillhör det andra stora kommersiella radiobolaget i Sverige, SBS Radio. Det har gett SBS Radio en stark dominans med cirka 65 procent av marknaden mot MTG Radio:s cirka 35 procent.

Samtidigt känner hela den kommersiella radion av förluster bl.a. till följd av en vikande annonsförsäljning. Det gör den samtidigt som den tillsammans med Sveriges Radio ska stå för en utbyggnad av ett digitalradionät som i sin tur av flera skäl dröjer, säger Modig. Det var också inför den stundande övergången från analoga sändningar i FM till digitala som MTG Radio startade Radio 1 för två och ett halvt år sedan. Idén var att ta upp konkurrensen med P1 genom att göra pratradio istället för bara musik- och underhållningskanaler. Vi trodde på idén, att det här skulle kunna vara ett bra argument att folk gick ut och köpte en digitalradio, säger Modig.

Modig understryker regeringens avvaktande i frågan om radiomarknadens digitalisering som en avgörande faktor bakom utvecklingen. Stockholmsmarknaden har inte varit tillräcklig för att finansiera Radio1: Vi har varit redo för digitaliseringen under en längre tid. Nu säger regeringen att de ska vänta till efter valet. Det kan vara 2014, 2015, 2016 eller 2017. För oss är det inte hållbart. Politikerna måste göra något snart om de överhuvudtaget vill ha kvar kommersiell radio. (P4 Radio Stockholm, Resumé)

Analys:   
Det finns inga fakta som talar för att Radio 1:s nedläggning har att göra med en utebliven digitalisering. Även om DAB-radio hade startat för några år sedan hade det sannolikt tagit ett tiotal år innan man uppnått en sådan volym av DAB-mottagare i Sverige att en ökning av lyssnarvolymen skulle ha märkts. I Storbritannien tog det 18 år att uppnå en lyssnarandel på 23 % för DAB-radion. FM-radion i Sverige kommer att finnas kvar till åtminstone 2022. Sedan glömmer MTG radio att nämna att Radio 1 kan höras i hela landet digitalt via Internet både via fast och mobilt bredband (3G/4G och WiFi).

Reklamradiomarknaden i Sverige är ytterst marginell; 2,1 % av totala reklamkakan. MTG Radio driver förutom Radio 1 även RIX FM, Bandit Rock, Lugna Favoriter och Power Hit Radio som tillsammans har ca 15 % radiolyssnandet (daglig räckvidd) och en marknadsandel om 7 %. Som jämförelse har SBS 27 % räckvidd och en marknadsandel om 14 %.  

Sveriges Radio dominerar radiolyssnadet och har en räckvidd om 60 %, enbart P4 hela 43 %. Ifall DAB-radio införs kommer SR att sannolikt sända ytterligare fem kanaler utöver de som idag sänds i FM-nätet. Detta innebär för MTG och SBS en ökad stark konkurrens med reklamfria kanaler.

Reklamradions problem beror inte på utebliven digitalisering.