lördag 4 oktober 2014

Tillstånd för digital kommersiell radio ökar ägarkoncentrationen

Ingen vinst för yttrandefriheten, samma ägare som dagens reklamradio 
Myndigheten för radio och tv har beslutat att ge 21 nationella och fyra lokala/regionala tillstånd att sända kommersiell radio digitalt (DAB+). Av de 25 tillstånden går 21 tillstånd till ett oligopol som sedan tidigare dominerar reklamradion på FM;  SBS Radio och MTG Radio. Övriga fyra  (med regional tillstånd) är DB Media AB, Skärgårdsradion AB och Norrköpings Radio & Co AB som idag också sänder lokalt på FM.

torsdag 2 oktober 2014

Norge behåller FM-radion

Förslag kvarstår tvinga radio i större städer att sända DAB+
Lokalradioförbundet enigt mot detta
Norge var länge i ropet som det första land som skulle "stänga FM" men efter hårt motstånd mot lokalradio och närradio föreslår nu Medietilsynet att förutom NRK ska enbart de kommersiella tillståndshavarna i de fem största tätorterna tvingas avveckla sina FM-sändningar efter det planerade teknikskiftet 2017-2019. De minsta aktörerna, inklusive närradion, ska få fortsätta på FM, men de som vill får sända digitalradio DAB+  Förslaget bereds nu av kulturdepartementet och kommer upp i Stortinget i mars nästa år.

Förslaget möter både ros och ris från lokalradioaktörer.  - Över tid betyder detta en klar försvagning av norsk lokalradio eftersom FM stängs i de fem största städerna, säger ordföranden i lokalradioförbundet Svein Larsen. Å andra sidan han positiv till att FM blir kvar i en rad andra städer och tätorter.

måndag 29 september 2014

Förslag: Låt TV ta över DAB-frekvenser

Ny mediepolitik bör klara teknikskiften 
Under den kommande mandatperioden måste en rad svåra mediepolitiska frågor hanteras, skriver Erik Kristow i SvD. Problemen orsakas i grunden av att gränserna mellan de olika medieslagen alltmer suddas ut. Internet gör att tv, radio och dagspress konvergerar (aktörerna möts på nätet). Alla konkurrerar om samma tittare, lyssnare och läsare – och tävlar om annonsörerna. De politiska regelverken är byggda med utgångspunkt från den tekniska distributionen och har visat sig svåra att anpassa för en ny tid. Kristow föreslår bl.a. att marksänd tv, som kommer att få lämna 700 MHz-bandet, får frekvensutrymmet som idag används för DAB-radio. FM-bandet kan omplaneras.

söndag 28 september 2014

FM fortsätter dominera brittiskt radiolyssnande

Det mesta som BBC sänder digitalt speglar FM-utbudet. DAB-försäljningen har minskat 9 %
Under året fram t.o.m. juni 2014 står digitala kanaler för ca en tredjedel av hushållens radiolyssnande. Större delen av detta är via DAB (två tredjedelar) medan övrigt är via digital-tv och Internet. BBC dominerar DAB-lyssningen, men utbudet är till största delen samma som sänds på FM enligt Ofcoms årliga rapport om digitalradio.

torsdag 25 september 2014

68 nya FM-frekvenser för reklamradio i Sverige

Tar död på DAB-lobbyns argument om att "FM-bandet är fullt" 
Teracom har hittat 68 nya FM-frekvenser, som kan ge 17 nya tillstånd i redan existerande tillståndsområden för kommersiell radio. 

Företaget Progira har på uppdrag av Teracom gjort en översyn av de FM-resurser som i dag används i reklamradioområdena. Dessutom finns 150 lediga närradiofrekvenser på FM-bandet.

onsdag 17 september 2014

FM-radion växer med smartphone-revolutionen

Google lanserar indisk budgetsmartphone med hög kvalitet.   Inbyggd FM-radio nu standard.
Indien som idag har 900 miljoner mobiltelefoner blir nu en betydande marknad för smarta telefoner. Marknadspriset för ganska avancerade modeller är nu rimligt även för de flesta. En telefon kan ha många användningsområden förutom kommunikation som banktjänster, utbildning, nyheter, beredskapsvarningar och underhållning. Den ersätter tidigare fristående enheter som radio och tv-mottagare.

Den första Android One budget "high quality" smartphone har nu släppts av Google i Indien och kommer att kosta ca 105 dollar (750 kr) utan bindningsavtal.