06 november 2025

Radioorganisation vill ha EU-regel om obligatorisk bilradio

Alla tre radioplattformarna föreslås vara tillgängliga i fordon


Sedan 2020 finns det EU-krav på att alla nya personbilar som levereras med bilradio ska kunna ta emot digitalradio. Nu vill AER i Bryssel, som representerar den kommersiella radion i Europa, gå vidare genom att göra radiomottagare obligatoriska i både personbilar och andra fordon. I sin skrivelse till EU angående European Electronic Communication Code (EECC) i anslutning till Digital Networks Act föreslår AER även att radion ska säkras en plats i mobiler och smarta högtalare.

För att trygga radions framtid behöver Europa ett framtidssäkert regelverk – ett som säkerställer att radion förblir tillgänglig, sökbar och gratis på alla plattformar, enheter och teknologier. Europa står inför ett avgörande ögonblick. Vi måste se till att radion fortsätter att ge europeiska medborgare tillförlitligt och högkvalitativt innehåll – särskilt nu när det behövs som mest, säger Stefan Möller, ordförande för AER.


AER vill att alla fordon som säljs inom EU måste vara utrustade med mottagning för både FM och DAB+ och dessutom med ett hybridradiochip som stöder mjukvara som gör att man enkelt kan växla mellan FM, DAB+ och internetdistribuerad radio och appar. AER att radion ska vara lätt att hitta genom en radioknapp på en framträdande plats i bilen


För att säkra radions omistliga roll i bilen, som ett trovärdigt, universellt och kostnadsfritt medium i ett föränderligt mobilt landskap, måste vi vidta avgörande åtgärder. När fordon blir mer uppkopplade och formas av avtal mellan biltillverkare och digitala grindvakter, är radions framtida närvaro och nytta för samhället i fara utan tydliga skyddsåtgärder, skriver AER.


AER har fyra huvudargument för sitt förslag om krav på radiomottagning i alla bilar. Det första är trafiksäkerheten, där radion snabbt kan sprida viktig information vid trafikolyckor, avstängning av vägar och allvarliga väderförhållanden. Den andra är att radion ger tillgång till kostnadsfri information som är viktig för demokratin. Det tredje argumentet är att globala plattformar kan komma att dominera medieutbudet i uppkopplade bilar, medan radion kan ge utrymme för en större mångfald liksom lokala och oberoende röster. AER varnar även för att bara konsumenter som har råd med dyrare bilar får tillgång till radio.


Reglerna för kommersiell radio behöver också liberaliseras. Reklam är den ekonomiska grunden för kommersiell radio, vilket gör att radion kan forsätta vara gratis och tillgänglig för miljoner lyssnare. Men radion möter idag ökad konkurrens om reklamintäkterna från globala big tech-plattformar som dominerar reklamförsäljningen på internet. För att kunna säkerställa en radiobransch med mångfald och livskraft måste framtida lagstiftning se till att konkurrensen är rättvis genom att undvika långtgående reklambegränsningar för kommersiell radio och åtgärda big techs dominans i de digitala annonssystemen, skriver AER.


Dessutom utmanas radion allt mer av globala digitala plattformar som kontrollerar distribution och allt mer utformar sina tjänster på ett manipulativt sätt. Det gäller standardinställningar som drabbar radion och virtuella assistenter som favoriserar sina egna radioliknande tjänster för att styra konsumenternas val. Globala big tech-platformar tar allt större kontroll över hur radiobolagens tjänster distribueras och presenteras för lyssnarna, men de berörs inte av de regler om innehåll och distribution som gäller för radiostationer. En starkare reglering av plattformarna är viktig för att säkra en rättvis konkurrenssituation i ljudsektorn skriver AER.


Kommentar

Detta är väl genomarbetad skrivelse av AER, dock med ett undantag. Man kan inte ändra på nuvarande EECC-regel med krav på ”marksänd digital radio”  -  inte preciserat som just          ”DAB/DAB+”. Detta försökte DAB-lobbyn få med EU på redan för fem år sedan. Att peka ut et  specifikt system blad flera konkurrerande system bryter mot EU:s neutralitetsprincip. Att hålla sig till ett etablerat globala analogt system som FM är utan problem, men på digitala sidan finns fler, och i flera fall bättre system, för marksänd digital radio än DAB, närmast då DRM och snart 5G Broadcast. - Pikanti detta sammanhang är att i Stefan Möllers hemland Finland finns inte ens DAB och FM är redan obligatoriskt i bilar.


Läs hela skrivelsen:

Safeguarding the future of radio in connected cars:

AER position on the European Electronic Communication Code (EECC) revision and proposal for Digital Networks Act


Läs även

Radioindustrin uppmanar indiska regeringen välja DRM för digital radio

5G Broadcast växer i Europa. Testas nu i Nederländerna

Lobbykupp ger ohållbart krav på DAB i nya bilar i Sverige

FM-radio nu obligatorisk för nya bilar i Finland