Kommersiell radio satsar på FM. Minskade utsikter för DAB+
Tidigare i år tog Teracom fram ett förslag till nya reklamradiofrekvenser efter en uppmaning från MTG Radio. Nu har SBS Discovery sammanställt ett kompletterande förslag, som Post- och telestyrelsen väljer att behandla i den analys som redan pågår av Teracom-förslaget. Det betyder att den rapport som väntades i november dröjer till i vår skriver Radionytt.
Arbetet har gått bra hittills. Det har dock innefattat fler krav på djupare analys än vi hade trott från början vilket gör att det tar längre tid än beräknat. Nyligen har vi även fått in ett kompletterande förslag på frekvensresurser till kommersiell radio, säger Mikael Stegman på PTS. En rapport om vilka frekvenser som eventuellt kan bli aktuella för utlysning kommer i vår.
Analys
Rapporter från Sverige, Danmark och Tyskland senaste tiden tyder på att de kommersiella radionätverken i ökad grad inser att FM-radion blir kvar länge till och man inte vill lägga för många kort i en DAB-nät med ett begränsat lyssnande.
Läs även