MTG Radio satsar nu brett på webben
Lyssnandet på webbradio har ökat det senaste året, enligt TNS-Sifo. 7,3 procent lyssnar på webbradio en genomsnittlig dag. För ett år sedan var motsvarande siffra 6,7. Sveriges Radios webbradios dagliga räckvidd har stigit från 3,7 till 4,5 procent, medan reklamradion har minskat från 2,8 till 2,2 procent. Webblyssnandet har ökat mest i åldersgruppen 20-34 år, som med 12 procent i daglig räckvidd är den grupp som lyssnar mest. När det gäller veckoräckvidd har webbradion ökat från 19,8 till 20,6 procent.
Nu följer MTG Radio också SBS Radios exempel och satsar brett på nätet.
MTG Radios nya online-plattform har utvecklats sedan i höstas i samarbete med MTGx, som beskrivs som MTG-s "digitala accelerator", och kommer även att användas av MTG-s radiostationer i Norge. Först ut var en ny mobilapp för Power Hit Radio och nu kommer även uppdaterade appar för Rix FM, Bandit Rock och Lugna Favoriter. Så småningom blir det en gemensam app för MTG Radios hela utbud.
MTG Radio har som målsättning att skapa en "global plattform" där radiokanalernas musikflöde kopplas samman med sociala medier, artistinfo och interaktion med studion, så kallad social radio, säger MTG Radios vd Christer Modig. De nya kanalerna är Bandit Metal, Bandit Classics, Power Streeet, Power Club, Fresh Sounds, Soul Classics, Star 60's, Star 70's, Star 80's och Indie 101. (Radionytt) - MTG Radio ser inte webben som ett alternativ till markbundna digitala sändningar och anser att en digitalisering med DAB+ är en nödvändighet för den svenska radions långsiktiga överlevnad, säger Modig.