tisdag 7 maj 2024

Fler hushåll skaffar strömningsabonnemang med reklam

Kan bli ännu ett hot mot kommersiella tv-bolag som sänder i marknäten

Idag har 65 procent av hushållen i Sverige en betald streamingtjänst för video. Det är en stabil nivå, utan tillväxt i antal betalande hushåll. Ett sätt att öka konsumentintresset är att erbjuda billigare abonnemang genom att delvis reklamfinansiera tjänsten. Den här sortens abonnemang kallas HVOD, hybrid video-on-demand.  Mediavisions senaste analys noterar en kraftig tillväxt.


Sedan årsskiftet har 60.000 nya hushåll i Sverige valt att skaffa HVOD. Totalt har idag sex procent, eller drygt 250.000 hushåll, minst ett hybridabonnemang. I höstas lanserade flera tjänster denna möjlighet och idag erbjuder Disney+, TV4 Play+, Discovery+ och Skyshowtime delvis reklamfinansierade alternativ. Men fler väntas följa. Både Viaplay och nya Max (tidigare HBO Max) ska släppa liknande lösningar i år.

måndag 6 maj 2024

Ny streamingtjänst för live tv i ett unikt samarbete mellan brittiska public servicebolagen

Lanseringen pekar mot en framtid utan marksänd tv


Everyone TV – organisationen som leder utvecklingen av gratis-tv i Storbritannien – meddelar att dess nya streamingtjänst Freely har lanserats. Med stöd av BBC, ITV, Channel 4 och Channel 5, är Freely tillgänglig genom nästa generations smarta TV-apparater som nu finns till försäljning i butiker och online. 


För första gången kan publiken streama live-TV-kanaler, liksom även radiokanaler, tillsammans med on-demand-innehåll gratis via sina smarta TV-apparater, vilket tar bort behovet av en parabol eller antenn. Med världens första innovationer för gratis-tv, kan tittarna sömlöst växla mellan live- och on-demand-innehåll från Storbritanniens ledande radio- och tv-bolag.

söndag 7 april 2024

Bank satsar på egen ”public service” tv-kanal

Kan public service bedrivas utan ett formellt samhällsuppdrag?

Handelsbankenägda EFN Ekonomikanalen storsatsar med flera redaktioner ute i landet. EFN har den senaste tiden bland annat rekryterat Expressens före detta redaktionschef Magnus Alselind och GT:s tidigare chefredaktör Christer El-Mochantaf i syfte att växa som mediebolag. Att den bankägda ekonomisajten ska konkurera med tidningar som Dagens industri och Svenska Dagbladet Näringsliv menar Leo Lagercrantz, ansvarig utgivare på EFN, inte är grundtanken. Vi ser oss inte som konkurrenter till exempel Di, men inom vissa segment kanske vi kan konkurrera.Just nu är man runt 40 personer anställda men det kommer att bli fler rekryteringar, och fler redaktioner, runtom i Sverige.  

fredag 5 april 2024

Dansk radiostation på enbart DAB läggs ned

Fiaskot ett bakslag för idén om privatdriven public service 

En skattefinansierad kulturradio för unga som bara sänder på DAB i Danmark - Radio Loud - fick aldrig många lyssnare och blev heller aldrig populär bland myndigheterna. 31 mars kunde man höra Radio 24syv för allra sista gången. Efter bara fyra år i etern har ett experiment misslyckats ganska spektakulärt. Radio24syv, tidigare Radio Loud, blev aldrig vad myndigheterna hoppats på, nämligen en rikstäckande privat public servicekanal som skulle kunna vara en motvikt till Danmarks Radio. 

lördag 9 mars 2024

Vem köper TV4 av svenska staten?

Mycket talar för att medieföretaget hamnar i utländska händer.

Enligt uppgifter i affärspressen har Telia inlett samtal om att sälja TV4. Prislappen för försäljningen uppges ligga runt 5 miljarder kronor. Kontakter har tagits med flera intressenter, däribland Bonniers, norska Schibsted och danska Egmont. Telia, med staten som huvudägare, har ännu inte kommenterar ryktena kring en eventuell försäljning. Tidigare har vi fått veta  att Viaplay Group har drabbats av en ekonomisk smäll på nivån 3 miljarder kr, men fortsätter att överleva tack vare en rekapitalisering där två nya huvudägare, franska Canal+ och tjeckiska PPF Group går in (de äger nu tillsammans två tredjedelar av aktierna).


I detta läge är det intressant att analysera hur det svenska medielandskapet skulle se ut om Canal+ skulle överväga att köpa TV4 och sedan slå ihop bolaget med Viaplay. På det sättet skulle man få en ledande marknadsposition i Norden. Det kan man även göra tillsammans med PPF, alternativt köpa ut detta företag.  Canal+ ser sig själva som huvudägare framför PPF även om andelsskillnaden är marginell. 

lördag 2 mars 2024

5G Broadcast når nu ut i amerikanska marknätet

Nya experimentella licenser i Boston

XGen Network(XGN) har öppnat för allmänheten att ta redan i år kunna ta emot en 5G Broadcast-signal på en SDR (mjukvaru-definierad mottagare). Mjukvaran möjliggör att man i marknätet kan ta emot tv-stationen WWOO:s 5G-Broadcast-sändningar med France 24 på engelska. 


Tillsammans med LPTV Broadcasters Association arbetar XGN för att utveckla en plattform för LPTV-stationer (15 kw ERP) på UHF i takt med att 5G Broadcast-tekniken utvecklas.

fredag 1 mars 2024

Smart-tv nu vanligare än traditionella tv-mottagare i Italien.

Smartphones alternativ för hushåll utan fast bredband

Antalet europeiska hushåll som minskar sitt tv-tittande via de marksända näten minskar stadigt. I Sverige ser endast cirka 12 procent på tv på detta vis medan Schweiz redan har lagt ner sitt digitala marknät. Allt fler vill ta emot tv och andra medietjänster via nätet på sin smart-tv.  


Enligt en rapport av analysföretagen Censis och Auditel finns f.n. totalt 21 miljoner smart-tv i italienska hushållen (+4,4% på årsbasis), jämfört med 20,5 miljoner traditionella mottagare. Men om man även tar hänsyn till traditionella mottagare med anslutning till webben stiger antalet smart-tv till 22,8 miljoner (52,7% av totalen).

torsdag 15 februari 2024

Brittiska hem utan bredband riskerar bli utan traditionell tv

Kampanj för förlängning av marksändningarnas livstid

5,5 miljoner hushåll i Storbritannien kommer att få svårt att se sina favorit-tv-program om inte traditionell (linjär) tv är skyddad till 2040 och framåt, varnas i kampanj. Uppmaningen kom när konsultföretaget EY publicerade ny analys om bredbandsnätverk kommer att kunna fungera som den enda plattformen för universella tv-tjänster.

Trots regeringens mål på 99 procent bredbandstäckning till 2030 förutspår rapporten att det fortfarande kommer att finnas en betydande klyfta i bredbandsabonnemang tio år senare, 2040.