Kan bli ännu ett hot mot kommersiella tv-bolag som sänder i marknäten
Idag har 65 procent av hushållen i Sverige en betald streamingtjänst för video. Det är en stabil nivå, utan tillväxt i antal betalande hushåll. Ett sätt att öka konsumentintresset är att erbjuda billigare abonnemang genom att delvis reklamfinansiera tjänsten. Den här sortens abonnemang kallas HVOD, hybrid video-on-demand. Mediavisions senaste analys noterar en kraftig tillväxt.
Sedan årsskiftet har 60.000 nya hushåll i Sverige valt att skaffa HVOD. Totalt har idag sex procent, eller drygt 250.000 hushåll, minst ett hybridabonnemang. I höstas lanserade flera tjänster denna möjlighet och idag erbjuder Disney+, TV4 Play+, Discovery+ och Skyshowtime delvis reklamfinansierade alternativ. Men fler väntas följa. Både Viaplay och nya Max (tidigare HBO Max) ska släppa liknande lösningar i år.