tisdag 5 november 2013

Mobiloperatörer vill ha tv-frekvenserna

Återflytt av tv till lägre band får konsekvenser för DAB-radio 
Mobiloperatörerna måste få tillgång till frekvenser, reserverade för marksänd tv. Annars kan utbyggnadstakten av mobil kommunikation sinkas. Det anser svenska mobiloperatörer som höjer rösten inför ett stundande regeringsbeslut i frågan. Detta är dock ett europeisk problem och kommer även att beröra DAB-radion som idag sänder på gamla tv-bandet 200 MHz.

700­ MHz-bandet är fram till 2015 är reserverade för sändningar av marksänd tv. Regeringen väntas inom kort att ta beslut om dessa reserverade sändningar ska få fortsätta även efter 2015, fram till 2020. Därför höjer nu mobiloperatörer, tillsammans med organisationen Hela Sverige ska leva, sina röster.  

söndag 3 november 2013

Nedläggningen av Radio 1: Inget samband med utebliven digitalisering

Radio-vd skyller på politiker
Sveriges enda kommersiella pratradiokanal - Radio 1 i Stockholm - läggs ner vid årsskiftet. Kanalen har profilerat sig genom namnkunniga programledare som Robert Aschberg, men "vi har inte råd att driva kanalen längre", säger Christer Modig som är vd för MTG Radio.

Vi lägger ner Radio 1 för att vi måste. Det är framför allt de ekonomiska förlusterna för Radio 1 som tvingar oss till det här, säger Modig. 

lördag 2 november 2013

15 nya kommersiella FM-stationer i Finland

Kommunikationsministeriet har gett 15 helt nya tillstånd för lokal reklamradio, som gäller t.o.m. 2019. Totalt hade 20 ansökningar skickats in till ministeriet Bland vinnarna finns både etablerade radiobolag och nya ägare på radiomarknaden. - Samtliga tillstånd rör FM-radio. Finland har den starkaste för radioreklam i Norden och har sedan ett par år definitivt valt bort DAB.

tisdag 29 oktober 2013

Europeisk närradio vill behålla FM

Inget behov av att stänga FM.
DRM+ bättre digitalt system än DAB+ 

Arbetsgruppen för Communications Broadcast Issues (CBISS) har hållit möte i Bryssel den 23 oktober. CBISS är en del av Communications Committee (COCOM) vid Europakommissionen.

Vid mötet har de två paneuropeiska organisationerna för närradio Community Media Forum Europe (CMFE) och AMARC Europe lagt fram sitt gemensamma och detaljerade ställningstagande angående digitalisering av marksänd ljudradio.  CMFE och AMARC vill bibehålla den analoga FM-radion och ser inget behov av någon snar digital övergång eller stängning av FM-bandet.  

måndag 28 oktober 2013

Sveriges Radio sätter mobilen först i sin digitala strategi

En chockad DAB-lobby slår tillbaka 
Sveriges Radio övergår till en responsiv webbsajt – allt för att erbjuda bästa möjliga användarupplevelse oavsett vilken skärm som används. Tanken är framförallt att göra radioutbudet mer tillgängligt i mobilen, enligt tre programdirektörers debattartikel i Expressen. Björn Löfdahl, Cecilia Bodström och Martin Jönsson är övertygade om att mobilen är radions viktigaste digitala plattform.

Beslutsunderlag för DAB-radio saknas

Regeringen försöker inför valet 2014 smyga på svenska folket en omodern och ineffektiv digitalradio. Det sker genom en snårig proposition som är både oklar och svårtolkad, men som direkt berör alla svenska medborgare, skriver Maurice Mogard, musiktekniker på SR, och Åke Rangborg, f.d. anställd vid SR och SVT på Svenska Dagbladets Brännpunkt idag.

Läs hela artikeln med kommentarer Miljoner apparater kan bli värdelösa

tisdag 8 oktober 2013

Historien om DAB-radion - Kvaliteten som försvann

DAB: 80-talslösning för bilradio.
Utan syfte att ersätta FM
 
 
DAB-systemet skapades redan på mitten av 80-talet av två tyska ingenjörer och var aldrig avsett att ersätta FM-radion.  Man sökte ett system för bättre bilradiomottagning och som kunde komplettera FM för krävande musiklyssnare.  Under tidigt 90-tal skapades en kompressions- och processorstandard, som åstadkom önskad Hifi-kvalitet. Denna standard har emellertid övergivits i DAB+ den uppgraderade av systemet.

Radioreklamen fortsätter minska

Under det andra kvartalet gick försäljningen av radioreklam ned med 13 procent i en jämförelse med förra året. Radion har drabbats hårdare av den allmänna nedgången i reklammarknaden, som under andra kvartalet krympte med 3,7 procent. Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) tror på en fortsatt svag utveckling för radioreklamen i år.