1 januari 2024 bildas Mediemyndigheten som är en sammanslagning av Myndigheten för press, radio och tv och Statens medieråd.
Myndigheternas nuvarande uppdrag kommer att ingå i Mediemyndigheten, som inom sitt verksamhetsområde ska verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Myndigheten ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Mediemyndigheten ska även ansvara för frågor om tillstånd, registrering, tillsyn, mediestöd och utgivningsbevis på medieområdet. Den ska även följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och om barns och ungas medieanvändning samt sprida kunskap om den till berörda aktörer och allmänheten.
Mediemyndighetens nya logotyp ska symbolisera ett möte mellan teknik, digitalisering och det mänskliga hantverket och berättandet. Logotypen ska även återspegla att Mediemyndigheten ska vara en stöttande kraft i ett föränderligt medielandskap.