Netflix fortsätter att öka antalet abonnenter som betalar för att se filmer och serier, när de vill. Bolagets räkenskaper för det första kvartalet, kan man läsa att tjänsten räknar med att nå 100 miljoner abonnenter senare i veckan en ökning på ett år från 81,5 miljoner. I april hade 50,8 miljoner amerikaner i tjänsten, medan det var 47,9 miljoner internationella kunder. Netflix har expanderat kraftigt utanför USA under de senaste åren och kan nu tas emot i 190 länder.
Företaget är fortfarande väntar på att komma in den enorma kinesiska marknaden. Netflix säger att man upplever en stark tillväxt och nöjda kunder i Latinamerika, Europa och Nordamerika. Vi gör stadiga framsteg med att förbättra vårt innehåll för att matcha den lokala smaker.
I takt med ökade krav på nytt innehåll kommer streamingtjänsterna behöva investera ännu mer. Bara i år kommer Netflix investera över en miljard dollar i eget innehåll. Det handlar även om lokalt innehåll exempelvis svenska dramaserier för svensk publik.
Netflix och HBO har redan betydande marknadsandelar i Sverige på den redan mycket starka streamingmarknaden som får ökad betydelse även för svensk TV. Redan idag ser 1 miljon svenskar på SVT enbart via SVT Play och inte via marksändningar, enligt SVT. Den stenhårda konkurrensen från streamingmarknaden får de kommersiella tv-bolagen vars bas är traditionella linjära tv-sändningar att omstrukturera och även tvingas att börja säga upp personal.
Det växer så det knakar global, men nu får aktörer som Netflix, HBO och Hulu tuff konkurrens på nätet. Amazon är redan igång medan den andra jätten Facebook påstås vara i startgroparna med en gigantisk satsning med drygt 20 egenproducerade tv-serier. Redan i juni ska Facebook börja sända de första originalprogrammen på sin plattform, hävdar källor till Business Insider. Det handlar det både om serier med stor budget och kortare program på uppemot 10 minuter.
Det växer så det knakar global, men nu får aktörer som Netflix, HBO och Hulu tuff konkurrens på nätet. Amazon är redan igång medan den andra jätten Facebook påstås vara i startgroparna med en gigantisk satsning med drygt 20 egenproducerade tv-serier. Redan i juni ska Facebook börja sända de första originalprogrammen på sin plattform, hävdar källor till Business Insider. Det handlar det både om serier med stor budget och kortare program på uppemot 10 minuter.