onsdag 28 september 2016

Barnen lämnar tablå-tv

Barn-tv avgörande för SVT:s framtid - ökar på nätet.
För första gången på sju år arrangerade Barnkanalen på Sveriges Television ett eget konvent. Senast pekade alla kurvor uppåt, nu är utmaningarna fler. De allra minsta hittar inte längre till rutan. Min roll är att fundera på strategier. När jag gör det är det uppenbart att barn-tv inte bara är en viktig del av vår historia utan även är helt avgörande för vår framtid. Framförallt om vi ska ha en chans i en ny digital verklighet, inledde programdirektör Jan Helin dagen.

Safa Safiyari, chef för Barnkanalen: Vi måste våga lyfta våra utmaningar och problem. Någonting har nämligen hänt, efter år med ökande publiksiffror ser vi nu att de yngsta tittarna inte längre hittar till broadcast. Ett sätt att tydliggöra Barnkanalen är att skapa en uppdelning mellan dess fyra delar. De är Bolibompa, Barnkanalen, barnkanalen.se och barnplay. Bolibompa är den viktigaste strategiska produkten i hela SVT:s utbud. Där finns bron till den framtida publiken. Lyckas vi inte fånga barn redan som små är vi rökta, enligt Safa Safiyari.
foto: SVT

Trenden är dock att Bolibompa tappar. Men jag måste erkänna att utvecklingen gör mig orolig. Lika illa är att de minsta inte ens tittar på andra program. Tidigare samlades omkring 30 procent av målgruppen framför tv:n en fredagskväll, nu är den siffran ner i 10 procent. Fortsätter den utvecklingen riskerar vi att våra 6 till 9-åringar inte kommer att ha någon relation till tv, sa Safa Safiyari.

Att det går bra för Barnplay beror på att den är både bra och enkel. Problemet är att den inte hjälper oss att rekrytera ny publik till tv. Det är dessutom något som barnen i hög grad tittar på ensamma och därmed blir det inte den ”tillsammans-grej” som vi vill att Barnkanalen ska vara.

Däremot har barnkanalen.se vind i seglen. Utmaningen här är att unga mellan 9-12 gärna hoppar runt bland olika kanaler och som därmed svåra att hålla kvar någon längre tid. Lösningen som Malin Ströman, utvecklingsansvarig för Barn Online, skissade på är ett flöde av aktiviteter där det finns utrymme för direkta möten med publiken. Nytt är ett försöka fånga in den tuffaste av alla målgrupper, ungdomar 12-18 år t.ex. ”Projekt Z”. 


Läs även