tisdag 26 januari 2016

Nytt rekord för radioreklamen i Finland

Kommersiell radio lever gott utan DAB
För andra året i rad har den kommersiella FM-radion i Finland sålt rekordmycket reklam. Försäljningen steg med 3,1 % för hela 2015. Det betyder att den kommersiella radiobolagen sålde för 59,4 miljoner euro under 2015, vilket är 2 miljoner mer än föregående år. Radions marknadsandel steg samtidigt till 5,1 procent på en reklammarknad som krympte med 2,1 procent. 


Stefan Möller, som är VD för branschorganisationen Radiomedia, förklarar reklamradions framgång bland annat med de långa tillståndsperioderna. De har gjort det möjligt att göra investeringar i innehåll, varumärkesbyggande, aktiv marknadsföring och utveckling av radiopersonligheter.

Jag är ledsen att säga det men det här är ingen överraskning. Det är något vi har uppnått på lång sikt. Både branschen och dess organisation Radiomedia har kontinuerligt utvecklat radions kommersiella produkter och tjänster. Radion har förbättrat försäljningen, både traditionell och icke-traditionell, men har också utnyttjat digitala möjligheter och bestämt sig för att finnas med på alla apparater som används för kommunikation, säger Stefan Möller enligt Radionytt.

Den kommersiella radion tog i somras ledningen över public serviceradion YLE, med en andel av lyssnandet på 51,3 %. I Sverige har SR cirka 65 % av allt lyssnande.

Finland bestämde sig redan 2007 att inte satsa på DAB-tekniken utan allokerade hela VHF-band III för television med sändningstekniken DVB-T2 som också kan användas för digital radio.