tisdag 17 juni 2014

Poddradio digital strategi för public serviceradion

Sveriges Radio paketerar om program till poddar i ny satsning
SR producerar några av de mest lyssnade poddarna i Sverige med hälften på Itunes topp 40-lista. Nu tar SR steget vidare och gör poddar till en del av den övergripande digitala strategin. Projektet kommer pågå under ett år. SR kommer att producera ”poddunikt” material, s.k. poddspecialer som kommer finnas på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.
Podd är ett samlingsnamn för att lyssna på radio digitalt. En podd kan laddas ned eller strömmas via olika Internetplattformar som webb och appar eller portaler som Itunes.


Vår digitala strategi handlar om att göra det så enkelt som möjligt för publiken att lyssna: hur man vill och när man vill. Att förbättra poddutbudet, till exempel genom att göra fler avsnitt tillgängliga på en gång eller att paketera om radioinnehåll till format som möter lyssnarens behov, är en viktig del i den strategin. Vi ser också poddformatet som ett bra sätt att testa nya programformer, tilltal och ämnen, säger Martin Jönsson, digital direktör SR. 

En ny poddredaktion har fått ansvaret att identifiera, ompaketera och marknadsföra material som passar som podd. Några av sommarens poddsatsningar är Mordutredarna, Ridpodden och Kökshistorier – tio kortdokumentärer.