Tekniken är inte tillräckligt bra och det är för tidigt att växla från FM till DAB. Det anser företrädare för bilindustrin vid ett möte om DAB arrangerat av Medietilsynet. Många är skeptiska. Bilimportörernas organisation sade för flera år sedan att år 2017 var för tidigt, säger försäljningschef Bo Vig Jensen Kia Bil Norge/Bertel O. Steen, till Dagbladet. 14 september 2016
DAB fortsätter oroa bilbranschen i Norge
Tekniken är inte tillräckligt bra och det är för tidigt att växla från FM till DAB. Det anser företrädare för bilindustrin vid ett möte om DAB arrangerat av Medietilsynet. Många är skeptiska. Bilimportörernas organisation sade för flera år sedan att år 2017 var för tidigt, säger försäljningschef Bo Vig Jensen Kia Bil Norge/Bertel O. Steen, till Dagbladet. Danmarks Radio flyttar marksänd tv-kanal till Internet
Barn ser allt mindre på tablå-tv
Från 2020 ska DR:s kanal för de lite större barnen – Ultra – inte längre finnas i det digitala marknätet utan blir istället digital kanal på Internet. – Vi ser att ultrabarnen blir mer och mer digitala och om vi ska vara relevanta för dem i framtiden måste vi följa med, säger DR:s chef Maria Rørbye Rønn.
12 september 2016
Ingen FM-stängning i sikte i Storbritannien
Förnyelse av analoga radiotillstånd indikerar att FM-radion överlever.
Storbritanniens tre nationella analoga FM och AM (mellanvåg) kommersiella radionätverk kommer att kvalificera sig för en ytterligare förlängning av sändningstillstånden på fem år, från 2018. Stationerna, Classic FM, Talksport och Absolute Radio, ägs av Global, Wireless Group respektive Bauer. En ev. FM-stängning i Storbritannien kan således bli aktuell tidigast 2024.
10 september 2016
Kommersiell tv allt mer beroende av utlandsbaserade spelbolag
Spelreklamen ökade kraftigt under första halvåret 2016 jämfört med i fjol. De utlandsbaserade spelbolagen har investerat kraftigt i marknadsföring de senaste åren. Spelbolagen blir en allt viktigare intäktskälla på en vikande svensk reklammarknad för tv visar analys från Mediavision. Samtidigt som annonsmarknaden för tv minskade med mer än en kvarts miljard 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Netflix räddar barn från 150 timmar reklam varje år
Nya tv-vanor med strömningstjänster innebär mindre tv-reklam.
Tv-bolagen trycker in mer och mer reklam i sina sändningar. I vissa dokumenterade fall har de nu till och med snabbat på vissa program och filmer för att få plats med ytterligare reklampauser. Ett beteende som flera experter menar bara ökat populariteten för tjänster som Netflix, inspelningsbara dvd:er och illegal fildelning.
Netflix driver på försäljningen av tv i superformat
Samsung, Panasonic och Sony är överens om att den ökade försäljningen av 4K - utlrahögupplöst tv - beror på Netflix. För bara fem eller sex år sedan började vi ersätta våra gamla tv med nya HD-apparater med knivskarpa bilder. Men nu är konsumenterna redan i färd med att byta till en upplösning nästan fyra gånger högre vanlig HD. Flera tillverkare rapporterar att 4K skärmar står nu för mer än hälften av omsättningen.
09 september 2016
Varför ska norska folket betala för NRK:s besparingar?
I en krönika i Dagens Næeringsliv skriver Torleiv Maseng, professor, Institutionen för informatik vid universitetet i Oslo att Kulturdepartementet är uppenbarligen rädd för att folk kommer att fortsätta att använda sina gamla FM-radio och då finns inte NRK kvar efter 2017. Lyssnare utan dabradio - och det finns fortfarande många - kan alltid frestas att fortsätta att lyssna på FM och det var inte meningen, menar Maseng.
08 september 2016
Många avbrott i DAB-radion på Norges viktigaste vägsträcka
Problem med DAB-mottagning på väger och till sjöss rapporteras från många håll i Norge. En reporter på Aftenposten köpte en ny DAB+ konverter till bilradion. Resultat: Många nya kanaler. Men många signalbrott, även på själva E18 mellan Oslo och Kristiansand. På testresan söderut på E18 kopplade DAB-radion ur 18 gånger utanför tunnlar och i öppna landskap där annars FM-radion brukar höras.
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)




