I januari 2020 inleds en ny tioårig tillståndsperiod för den kommersiella radion i Finland. Det blir sju nationella FM-tillstånd, med en täckning på minst 75 procent av befolkningen. Dessutom utlyses elva delvis riksomfattande radionät (minst 40% i hushållstäckning) samt ett antal regionala och lokala tillstånd. Bl.a. finns plats för åtta stationer i Helsingfors.
torsdag 24 maj 2018
Lysande utsikter för kommersiell radio i Finland
I januari 2020 inleds en ny tioårig tillståndsperiod för den kommersiella radion i Finland. Det blir sju nationella FM-tillstånd, med en täckning på minst 75 procent av befolkningen. Dessutom utlyses elva delvis riksomfattande radionät (minst 40% i hushållstäckning) samt ett antal regionala och lokala tillstånd. Bl.a. finns plats för åtta stationer i Helsingfors.
måndag 21 maj 2018
Nordiska streamingmarknaden växer mest
Norden, följt av Storbritannien, har högst andel prenumeranter när det kommer till betalda streamingtjänster i hushållet. Mediavision har i en ny undersökning sett en toppnotering av antalet prenumeranter för betalda streamingtjänster i Norden; 45 procent, vilket betyder att fem miljoner hushåll i regionen prenumererar på minst en streamingtjänst.
Tråd eller trådlöst. Internet kräver ny lagstiftning för radio och tv.
Ny rapport beskriver problematiken.
Den snabba övergången för radio och tv från eterburen distribution i marknät till Internet via tråd eller trådlöst har trasslat till trasslat till regelsystemets begrepp för lagstiftarna. På beställning av kulturdepartementet har därför nu Myndigheten för press, radio och tv tagit fram rapporten "Distribution via internet” som beskriver tekniken för trådburen och trådlös distribution av radio- och tv-program via internet. Här belyses vad trådburet respektive trådlöst innebär och hur distributionen sker i fråga om linjära sändningar och tillhandahållanden som startar på tidpunkter som användaren väljer.
Den snabba övergången för radio och tv från eterburen distribution i marknät till Internet via tråd eller trådlöst har trasslat till trasslat till regelsystemets begrepp för lagstiftarna. På beställning av kulturdepartementet har därför nu Myndigheten för press, radio och tv tagit fram rapporten "Distribution via internet” som beskriver tekniken för trådburen och trådlös distribution av radio- och tv-program via internet. Här belyses vad trådburet respektive trådlöst innebär och hur distributionen sker i fråga om linjära sändningar och tillhandahållanden som startar på tidpunkter som användaren väljer.
"Rekordförsäljning av DAB-mottagare". Ännu en lobbyillusion
Försäljningen är inte imponerande, ens i Norge.
Lobbyorganisationen WorldDAB har publicerat ”infographics” som visar att nästan 12 miljoner DAB-mottagare sålts i Europa och Australien. Man visar också på att det nu sålts sammanlagt 65 miljoner mottagare sedan 2008. Men den som lyfter på stenarna upptäcker att ca 55% dessa mottagare har sålts enbart i Storbritannien ända sedan 1995. Med det perspektiv att det finns mer än 6.000 miljoner FM-mottagare i världen i 220 länder är detta en vinklad bild av verkligheten. Försäljningen i Norge första kvartalet bekräftar också bilden av att en succé för DAB-radion uteblir.
Läs mycket mer här
Lobbyorganisationen WorldDAB har publicerat ”infographics” som visar att nästan 12 miljoner DAB-mottagare sålts i Europa och Australien. Man visar också på att det nu sålts sammanlagt 65 miljoner mottagare sedan 2008. Men den som lyfter på stenarna upptäcker att ca 55% dessa mottagare har sålts enbart i Storbritannien ända sedan 1995. Med det perspektiv att det finns mer än 6.000 miljoner FM-mottagare i världen i 220 länder är detta en vinklad bild av verkligheten. Försäljningen i Norge första kvartalet bekräftar också bilden av att en succé för DAB-radion uteblir.
Läs mycket mer här
söndag 20 maj 2018
6,6 miljoner fransmän lyssnar dagligen på radio via nätet
Mer än 43 miljoner franska personer 13 år och äldre lyssnar på radion dagligen enligt senaste mätningen av 126 000 Radio för alla offentliga lyssningsplattformar. 12,2% eller 6,6 miljoner, lyssnar på radion varje dag på ett digitalt medium. Mobiltelefonen fortsätter att växa och är fortfarande det största digitala mediet som används för att lyssna på radion med 3,5 miljoner varje dag.
torsdag 17 maj 2018
Radikal nedgång för radioreklam i Norge drabbar Bauer och MTG
Övergången till DAB bedöms vara orsaken.
Samtidigt är det uppåt för lokalradio på FM.
Mediebyråernas investeringar i radioreklam visar att de två kommersiella nätverken Radio Norge och P4 backar på fyra månader från 144,5 miljoner norska kronor till en omsättning på 133,2 miljoner. Det er ikke like positivt for radio som stadig gjør det dårligere en i 2017. Per april går de tilbake 7,8 prosent, säger vd:n i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen till Kampanje. Ser en på april isolert er utviklingen enda verre. Da stuper mediebyråene radioinvesteringene med hele 17 prosent.
Samtidigt är det uppåt för lokalradio på FM.
Mediebyråernas investeringar i radioreklam visar att de två kommersiella nätverken Radio Norge och P4 backar på fyra månader från 144,5 miljoner norska kronor till en omsättning på 133,2 miljoner. Det er ikke like positivt for radio som stadig gjør det dårligere en i 2017. Per april går de tilbake 7,8 prosent, säger vd:n i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen till Kampanje. Ser en på april isolert er utviklingen enda verre. Da stuper mediebyråene radioinvesteringene med hele 17 prosent.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)