Spelreklamen ökade kraftigt under första halvåret 2016 jämfört med i fjol. De utlandsbaserade spelbolagen har investerat kraftigt i marknadsföring de senaste åren. Spelbolagen blir en allt viktigare intäktskälla på en vikande svensk reklammarknad för tv visar analys från Mediavision. Samtidigt som annonsmarknaden för tv minskade med mer än en kvarts miljard 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
lördag 10 september 2016
Netflix räddar barn från 150 timmar reklam varje år
Nya tv-vanor med strömningstjänster innebär mindre tv-reklam.
Tv-bolagen trycker in mer och mer reklam i sina sändningar. I vissa dokumenterade fall har de nu till och med snabbat på vissa program och filmer för att få plats med ytterligare reklampauser. Ett beteende som flera experter menar bara ökat populariteten för tjänster som Netflix, inspelningsbara dvd:er och illegal fildelning.
Netflix driver på försäljningen av tv i superformat
Samsung, Panasonic och Sony är överens om att den ökade försäljningen av 4K - utlrahögupplöst tv - beror på Netflix. För bara fem eller sex år sedan började vi ersätta våra gamla tv med nya HD-apparater med knivskarpa bilder. Men nu är konsumenterna redan i färd med att byta till en upplösning nästan fyra gånger högre vanlig HD. Flera tillverkare rapporterar att 4K skärmar står nu för mer än hälften av omsättningen.
fredag 9 september 2016
Varför ska norska folket betala för NRK:s besparingar?
I en krönika i Dagens Næeringsliv skriver Torleiv Maseng, professor, Institutionen för informatik vid universitetet i Oslo att Kulturdepartementet är uppenbarligen rädd för att folk kommer att fortsätta att använda sina gamla FM-radio och då finns inte NRK kvar efter 2017. Lyssnare utan dabradio - och det finns fortfarande många - kan alltid frestas att fortsätta att lyssna på FM och det var inte meningen, menar Maseng.
torsdag 8 september 2016
Många avbrott i DAB-radion på Norges viktigaste vägsträcka

måndag 5 september 2016
FM-radion oslagbar i Tyskland
Radiolyssning på nätet starkaste digitala alternativet
Vid den nu pågående IFA-mässan i Berlin presenterades en undersökning om vilka plattformar tyskarna använder för att lyssna på radio i år och de tre föregående åren. 94 procent lyssnar på radio på FM. Detta är en andel som stått sig oförändrad de senaste fyra åren. En tredjedel 34,1% använder Internet för radiolyssning. Övrig digital radio fördelar sig jämt; DAB 13,8, via kabel 14,7 och satellit 13.9%.
Mätningen omfattar ca 70.000 personer 14 år och äldre. Här finns grafiken >
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)