fredag 2 oktober 2015

Oligopol tog hem nya FM-tillstånd

Nya aktörer utan chans att sända reklamradio
De fyra vakanta FM-tillstånden för reklamradio  (Stockholm (2), Göteborg och Åre) har nu tilldelats Bauer (fd SBS) och MTG efter en sluten auktion hos Myndigheten för radio och tv. Det handlar om The Voice, Vinyl, NRJ och Lugna Favoriter. De övriga sökande var Stockholm College Radio, DB Media och Skärgårdsradion. De sänder idag kommersiell närradio i Stockholm resp. Skåne.

söndag 27 september 2015

DAB-radio utan stöd på centerstämman

Krav på en genomarbetat analys och en samhällsekonomisk försvarbar teknik.
Vid centerpartiets riksstämma i Falun hade två motioner lagts fram om att partiet ska vara emot en fortsatt satsning på DAB i Sverige och verka för att FM-nätet ska finnas kvar. Stämman gick dock på partistyrelsens mer avvaktande yttrande som bl.a. konstaterar att regeringen nu beslutat att inte gå över till digitalradio. Det finns stora oklarheter. Centern ställer också krav ifråga samhällsekonomi och bättre analys inför ett ev. byte från FM till DAB+. 

torsdag 24 september 2015

Bilbranschen i Norge: Tung kritik mot planerad FM-nedsläckning

Oppland Arbeiderblad
Större delen av bilparken saknar ännu DAB-radio. Missnöje och kundklagomål.
Bilbranschen uttrycker återigen stark skepsis mot den planerade nedläggningen av FM-radion 2017. Anledningen är att få norska bilar har DAB-radio, svåra lösningar för eftermontering och inte minst att många nyttofordon inte kan få DAB, som skåpbilar, lastbilar och bussar. Detta framkom när Tore Lillemork från norska Bilimportørenes Landsforening (BIL) redovisade situationen på ett DAB-möte organiserat av Medietilsynet. 

onsdag 23 september 2015

Kommersiell radio vill vänta med DAB-start

Oklar framtid gör att radiobolagen begär uppskov i nio månader.
Bolagen, som har fått tillstånd att sända DAB-radio i Sverige, begär i en gemensam skrivelse till Myndigheten för radio och TV begär ett uppskov med motiveringen att det behövs ”ökad klarhet om de framtida villkoren för en eventuell samlad övergång till digitala sändningar”. Bolagen begär uppskov och vill dessutom att tidsplanen för utbyggnaden görs om. Sändningarna skulle ha varit igång 1 oktober i år enligt nuvarande tillståndsvillkor.

Public radio-lyssnare i USA lyssnar analogt i etern och digitalt on-line

Internet får ökad betydelse medan marksänd digitalradio är marginell.
I en enkät till 19.730 public radio-lyssnare har Jacbobs Media kommit fram till att ungefär en femtedel nu lyssnar via digitala plattformar, men det handlar då mest on-line och mycket begränsat via marksänd HD Radio.  Det visar sig också att 44 % lyssnar på NPR på AM/FM i bilen. När det gäller önskemål inför nästa bilköp kommande år är AM/FM radio den viktigaste ljudplattformen (89 %). Högt på listan finns också AUX-uttag för smartphone och iPod liksom Bluetooth. HD Radio ligger långt nere på listan (12 %).

Kan strömmande musik knäcka kommersiell radio?

Spotify vill åt reklamradions annonspengar i Sverige
Sedan starten 2008 har Spotify samlat ihop över 75 miljoner gratislyssnare världen över. Men att tjäna pengar på gratislyssnare är svårt, 2013 kom bara en tiondel av bolagets intäkter från annonser, enligt Spotifys årsredovisning, trots att tjänsten har många gånger fler gratislyssnare än betalande prenumeranter. Bolaget drar nu igång en offensiv för att övertyga reklamköpare om att satsa pengar i Spotify istället för hos den traditionella reklamradion.