Framtidens lyssnare finns dock på många plattformar. Smartphones ökar mest.
Den senaste brittiska lyssnarundersökningen som publicerats av RAJAR utöver kvartalsradio- undersökningarna är Junior Audio Measurement Joint Audience Research (JAMJAR). 74% av brittiska barnen 9-14 år lyssnar på radio varje vecka. Men endast 60% lyssnar på "radio through radio" (AM och FM), i genomsnitt 10,7 timmar i veckan.
20% lyssnar på radio på sin bärbara dator eller dator; och ca 25% lyssnar på radio via TV: n. De som använder dessa plattformar lyssnar med samma tidsomfång som marksänd radio; drygt tio timmar i veckan. Nästan 30% lyssnar på radio via sin smartphone eller surfplatta: och de lyssnar längre, nästan 13 timmar i veckan. Strömmande musik tar en stor andel av lyssning på nätet; 14,4 timmar per vecka.
Morgondagens vuxna lyssnare rattar fortfarande in på radion, men det kommer att ske på fler plattformar än någonsin.
Läs mer i Radio Today