Bild: Oppland Arbeiderblad |
Direktoratet för samhällsskydd och beredskap (DSB) slår larm om att DAB-radio kan hackas. Enheter i DAB-nät kan vara sårbara för angrepp från hackare. Information tyder på att det är relativt lätt att ta fram en egen DAB-sändare som kan användas för att skicka skadlig kod till bilradioapparater. Eftersom radion tenderar att vara ansluten till resten av fordonsnätet kan hackaren sätta viktiga funktioner ur spel, sägs i en rapport, som nu överlämnats till norska justitieministeriet.
NCC-gruppen har testat om det är möjligt att hacka en bil via DAB-radio. Man lyckades delvis att ta kontroll över fordonets bromsar via DAB-nätet. Om det är möjligt att via hackande på olika sätt manipulera signaler eller digitalt sabotera DAB-sändningar är otillräckligt undersökt.
Norge är ett alltigenom digitaliserad samhälle. Därför är det viktigt att förstå riskerna innan tekniken rullas ut, säger chefen för DSB. Om det är möjligt att hacka, kommer konsekvenserna bli stora och allvarliga. Man kan störa signaler för hela befolkningen. DSB rekommenderar att problematiken nu undersöks närmare.
Nils Sødal, kommunikationsrådgivare i bilorganisationen NAF, oroas av uttalandena. Om det finns en oro hos DSB, bör det följas upp. En modern bil är som en rullande dator. Om man kan hitta en väg in i den via DAB-radio, kan det bli dramatiskt.
Einar Otto Stangvik, säkerhetsanalytiker på dagstidningen VG, säger att det finns många vägar till en modern bil, och DAB-radio kan vara en av dem. Säkerhetsproblem ligger inte i DAB-radio som sådan, men hur biltillverkare ansluter radion till resten av bilen.
Enligt Norkring, som driver och äger rikstäckande DAB-nät i Norge, är det teoretiskt möjligt men inte mycket sannolikt att någon kan hacka DAB-nätet, skriver NRK Nyheter.
Problemen med att DAB-nät kunde hackas uppmärksammades redan juni 2015 i Storbritannien. DSB:s rapport kommer ett par dagar innan Stortinget 6 december ska besluta om att eventuellt skjuta upp eller avlysa en FM-stängning i Norge. I rapporten konstaterar DSB att DAB-nätet i övrigt uppfyller beredskapskraven. Ifråga om säkerhets- och beredskapsproblematiken att DAB-nätets har betydligt sämre räckvidd till sjöss än FM-nätet ställer dock sig DSB frågan varför inte täckning till havs har varit ett krav från myndigheternas sida.
FM-radio kan inte hackas med digital teknik eftersom den är helt analog och dessutom inte är en del av ett fordons digitala kommunikationssystem som bl.a. DAB och Internet.
FM-radio kan inte hackas med digital teknik eftersom den är helt analog och dessutom inte är en del av ett fordons digitala kommunikationssystem som bl.a. DAB och Internet.
Läs mer
Ladda ner rapporten
Läs även